שיחה:קרל פרידריך גאוס

תגובה אחרונה: לפני 9 חודשים מאת InternetArchiveBot בנושא בעיה בקישורי ארכיון בערך (ספטמבר 2023)
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 18 בדצמבר - סדרה 2
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 18 בדצמבר - סדרה 2

יחידת השראה מגנטית היא: הנרי (h) אף פעם לא שמעתי שמודדים השראה בגאוסים...

תוקן לעוצמת השדה המגנטי. מלח השמים 22:43, 18 פבר' 2005 (UTC)

הוספת קישור חיצוני

הוספתי עוד קישור לביוגרפיה של גאוס בעברית. נורינור

הפסקה הזו צריכה להיות...

הפסקה המקורית היא טעות. לא מדובר במשתנים כלשהם, אלא משתנים מקריים. צריך להיות משהו בסגנון:גאוס גילה את הפתרון לבניית מצולע משוכלל בעל 17 צלעות בעזרת בנייה בסרגל ומחוגה בלבד. כמו כן תיאר גאוס את העקומה המכונה "פעמון גאוס" או "גאוסיאן" (על שמו), המתבססת על ההתפלגות הנורמלית (הנקראת אף היא על שמו), ומתארת התנהגות סטטיסטית של משתנה מקרי בעזרת הממוצע וסטיית התקן.דוגמאות למשתנה מקרי המתפלג התפלגות נורמלית הן למשל, גובה אישה מבוגרת, מרחק הפגיעה מהמרכז בלוח קליעה למטרה של מתחרים מקצועיים ועוד. דרור 14:34, 23 אפריל 2006 (IDT)

אל תעצרו את הנשימה

"והוא מוזכר בנשימה אחת יחד עם ניוטון ואיינשטיין"

אין ויכוח על ניוטון, אבל מה מקומו של איינשטיין כאן? לא שמעתי על מהפכה שאיינשטיין חולל במתמטיקה, אלא בעיקר על שימושים מהפכניים שלו במתמטיקה שכבר הייתה קיימת וביישום שלה לתיאוריות פיזיקליות מהפכניות. פספסתי משהו? גדי אלכסנדרוביץ' 14:10, 25 בינואר 2007 (IST)

אריק טמפל בל, בספרו הביוגרפי הנודע על גדולי המתמטיקה, מונה את גאוס בין שלושת הגדולים - ביחד עם ארכימדס וניוטון (הייתי רוצה להאמין שאני לא מבלבל בין ארכימדס לפיתגורס או לאוקלידס). ‏Harel‏ • שיחה 14:14, 25 בינואר 2007 (IST)
אתה לא מתבלבל.טוקיוני 12:52, 17 בדצמבר 2007 (IST)

העריכה האחרונה

זו שהוסיפה את נושא המכתב לבולאי - יש צורך במקורות. עמך ישראל 18:56, 4 בספטמבר 2007 (IDT)

וראה גם תחילת הערך האנגלי על ארכימדס כדי להבין שכוונת המשורר (של הערך...) הייתה כנראה לפרדיננד אייזנשטיין (המממ). ‏Harel‏ • שיחה 14:17, 25 בינואר 2007 (IST)

בעיות עם הערך

ערכים אדומים בטקסט (לא כולל הערכים שנמצאים בסוף הערך תחת הכותרת גילויים נוספים)

  1. השערות וייל - הוסר. 13:11, 17 בדצמבר 2007 (IST)
  2. תבנית ריבועית
  3. ג'וזפה פיאצי
  4. פרנץ פון זאך
  5. קבוע הכבידה הגאוסי
  6. הליוטרופ (מכשיר מדידה)
  7. גאומטריה דיפרנציאלית
  8. משפט גאוס-בונה
  9. משפט לז'נדר
  10. יאנוש בולאי
  11. וילהלם ובר
  12. ליבת כדור הארץ - תוקן לגלעין כדור הארץ על-ידי משתמש:מלמד כץ. אבינעם 08:41, 13 בדצמבר 2007 (IST)

ליאה 21:45, 29 בנובמבר 2007 (IST)

את כותרת עבודת הדוקטורט הייתי מתרגם כך: "הוכחה חדשה לכך שכל פולינום במשתנה אחד ניתן לפרק כמכפלה של גורמים ממשיים מן המעלה הראשונה והשניה". עוזי ו. 23:24, 29 בנובמבר 2007 (IST)
לגבי "רשימת מושגים על שם גאוס", נראה לי כי אפשר להסיר את הרשימה, שאינה תורמת לערך, לדעתי. אבינעם 23:54, 29 בנובמבר 2007 (IST)
תודה על התרגום, עוזי, אשנה זאת כשאעלה את המשך העריכה. לגבי מה שאבינועם אמר, אני מסכימה - אבל קודם אעבור על החלק השני של הערך (פועלו של גאוס) ואוודא ששום ערך מהחלק השלישי לא יאבד. ליאה 00:38, 30 בנובמבר 2007 (IST)
לאחר בחינה מדוקדקת רוב הכותרת "פועלו של גאוס" הייתה חזרה על דברים קודמים. מה שלא חזר על עצמו שיבצתי במקום המתאים. וכך נפטרנו מהאינדקס האימתני. ליאה 04:14, 30 בנובמבר 2007 (IST)

עוד כמה התלבטויות עריכה:

  1. קרס: בזמן הגילוי נחשב כאסטרואיד אך ב-2006 שונה מעמדו לכוכב לכת ננסי. בעריכה העדפתי להשאיר אותו כאסטרואיד עם הערת שוליים לגבי שינוי מעמדו, בגלל שלאחר העבודה הקשורה לקרס כתב גאוס את התיאוריה על תנועת אסטרואידים ורציתי שהקשר יהיה מובן. אני כבר לא בטוחה לגבי החלטה זו.
  2. בערך של קירכהוף מצוין כי היה תלמיד של גאוס. לא מצאתי לכך סימוכין.
  3. בנתיים השארתי המון ערכים אדומים בסוף הערך. ערכים שיכתבו בעתיד? למחוק אותם? להשאיר? help. ליאה 04:14, 30 בנובמבר 2007 (IST)
פרט טרויויה קטן: בילדותו גאוס הצטיין לא רק במספרים אלא גם בשפות ולכן במהלך לימודיו הוא התלבט בין מתמטיקה לבלשנות. פתרון בעיית בניית המצולעים בעזרת סרגל ומחוגה שכנעה אותו לכיוון המתמטיקה. טוקיוני 00:28, 10 בדצמבר 2007 (IST)
וזה בדיוק מה שכתוב בערך. "...והיא היוותה נקודת מפנה בחייו של גאוס מכיוון שהיא הניעה אותו לבחור במתמטיקה כקריירה ולא בתחום אחר בו התעניין באותה תקופה: הבלשנות. כחובב בלשנות נלהב שלט היטב גאוס בשפות רבות: גרמנית, יוונית, לאטינית, צרפתית, אנגלית ודנית". Leia 00:38, 10 בדצמבר 2007 (IST)
הטענה על קירכהוף שגויה - אני מוסיף הערה בדף השיחה שם. עוזי ו. 01:06, 10 בדצמבר 2007 (IST)
בין תלמידיו הבולטים (מאד) של גאוס: גאורג רימן, ריכרד דדקינד ופרידריך בסל. עוזי ו. 01:23, 10 בדצמבר 2007 (IST)
מופיע בערך (קרל פרידריך גאוס#אישיות). Leia 11:49, 10 בדצמבר 2007 (IST)


אני מסכימה עם "ליאה", שאנשים כותבים קישור בלי שום סיבה, וכך זה נראה כאילו הם השקיעו מאמץ, אך הם כותבים דברים שבכלל לא קשורים לנושא, ולא קיימים.

אני סבורה שאין שום סיבה לשינוי הערך

אני סבורה כי ערך זה כתוב בצורה נפלאה ורלונטית לנושא, משום כך, אני סבורה שאין שום סיבה לשנות את ערך זה.

גאוס והטור החשבוני

בערך באנגלית כתוב:

J. Rotman states in his book A first course in Abstract Algebra that he believes this incident never happened.

האם מישהו יכול לבדוק אם זה באמת מופיע שם ולציין את מספר העמוד? בתודה, אבינעם 00:53, 13 בדצמבר 2007 (IST)

השערות וייל

(או השערת וייל) מהן, ומדוע הערך אנדרה וייל לא מזכיר אותן? בתודה, אבינעם 08:37, 13 בדצמבר 2007 (IST)

הערך אנדרה וייל רחוק מלספק תשובה על פועלו המתמטי. בכל אופן מחקתי את ההערה הרלוונטית מהערך של גאוס. הערך השערות וייל בויקיאנגלית לא מציינות את גאוס אף הן. ‏Leia01:15, 16 בדצמבר 2007 (IST)

גילויים נוספים של גאוס

אם אין התנגדות, יש בדעתי למחוק את הרשימה המתהדרת בכותרת "גילויים נוספים של גאוס". בברכה, אבינעם 00:58, 16 בדצמבר 2007 (IST)

אולי רק למחוק את כל האדומים ולשנות את שם כותרת-המשנה ל"ראו גם", או משהו בסגנון? ‏Leia01:09, 16 בדצמבר 2007 (IST)
בהחלט סביר. אבינעם 00:45, 17 בדצמבר 2007 (IST)

לגבי השינוי האחרון של עוזי: בפסקה הזאת השארתי רק ערכים שלא הופיעו לפני כן בתוך הערך עצמו. התפלגות נורמלית כבר מופיעה שם. לדעתי זהו שינוי מיותר. ‏Leia11:40, 17 בדצמבר 2007 (IST)

אם כך, אפשר להסיר. את האינטגרל שההפניה הזו החליפה, בפני עצמו, אין צורך להזכיר. עוזי ו. 11:50, 17 בדצמבר 2007 (IST)
מסכימה. ‏Leia12:09, 17 בדצמבר 2007 (IST)

הרשימה שהוסרה:

  • שיטת גאוס-זיידל
  • אופטיקה גאוסית
  • קרן אור גאוסיאנית
  • דה-גאוסינג, שיטה לנטרול שדה מגנטי של עצם
  • משפט הטור ההיפרגאומטרי של גאוס
  • משפט ההיפוך הריבועי של גאוס
  • הלמה של גאוס (גאומטריה רימנית)
  • מבחן גאוס להתכנסות טורים
  • היפוך גאוס-מטוימה, היפוך השדה המגנטי של כדור הארץ
  • בעיית המעגל של גאוס
  • משוואות גאוס-קודצי
  • התבניות היסודיות של גאוס
  • חוק ההרכבה של גאוס
  • משפט הדיאגרמה של גאוס
  • כלל התרבוע הגאוסיאני
  • קבוע גאוס-קוצמין-וירסינג, קבוע בתורת המספרים
  • אופרטור גאוס-קוצמין-וירסינג
  • התפלגות גאוס-קוצמין-וירסינג
  • פירמידת גאוס-לפלס
  • חוק האילוץ הקטן ביותר של גאוס
  • משפט הטור ההיפרגאומטרי של גאוס
  • השערת מספר המחלקות של גאוס
  • מיפוי גאוס
  • בינומים גאוסיים
  • עקמומיות גאוסית
  • פונקציה גאוסית
  • קוארדינטות פולריות גאוסיות
  • סינון גאוסי
  • רשת גאוסית
  • מדידה גאוסית
  • מודל הרשת הגאוסי
  • מבנה אלקטרוני גאוסי
  • נוסחת האינטרפולציה של גאוס
  • טרנספורמציית גאוס
  • אי שוויון גאוס
  • פוטומטר
נכון שערכים אלה אדומים, אבל האם זו סיבה להסיר אותם? רק בשל העובדה שהערך על פוטומטר לא נכתב נגרעה זכותו של גאוס עליו? תמהני. חגי אדלרתבניות בערכים מחכות לך! • ט' בטבת ה'תשס"ח • 22:21, 17 בדצמבר 2007 (IST)

הסרת תבנית לשכתוב/עריכה

למעט הבדיקה שצריך לעשות לגבי הציטוט של רוטמן, אני לא רואה שום בעיות נוספות שמצדיקות את התבנית. אם אין התנגדות תוך כמה ימים, אסיר אותה. ‏Leia10:56, 17 בדצמבר 2007 (IST)

אפשר להוריד. אבינעם 20:36, 17 בדצמבר 2007 (IST)
לא מכירה את הנהלים פה מספיק טוב, תן לי שיעור זריז, לחכות להסכמה של מספר אנשים, או לחכות כמה ימים ואם אף אחד לא יתנגד, להסיר? תודה ‏Leia21:04, 17 בדצמבר 2007 (IST)
להסיר, ויפה שעה קודם... אבינעם 21:09, 17 בדצמבר 2007 (IST)
הבנתי אותך, מטופל :) ותודה שהוספת בדף השיחה את הרשימה שהסרתי. הייתי צריכה לחשוב על זה בעצמי. ‏Leia21:23, 17 בדצמבר 2007 (IST)

שתי הערות בשליפה

כדאי לקשר לבראונשווייג בקשר לאוניברסיטה הטכנית שבה, ומה שיותר מציק לי: הכותרת של הדוקטורט שלו לא הייתה כתובה אנגלית חלילה, אלא לטינית. היה לי איפשהו את השם המלא. לא יפה ככה. ‏Harel‏ • שיחה 21:34, 17 בדצמבר 2007 (IST)

כותרת הדוקטורט: Demonstratio nova theorematis omnem functionem algebraicam rationalem integram unius variabilis in factores reales primi vel secundi gradus resolvi posse. בתודה, אבינעם 21:51, 17 בדצמבר 2007 (IST)
כתבתי לפני התנגשות עריכה: :תכננתי להוסיף את עובדת היותו גאוס בן העיר בערך בראונשווייג, אבל טרם מצאתי פתרון הולם שלא יהיה שורת טריוויה חסרת טעם. רק היטלר מוזכר שם וזה הכעיס אותי קצת. לגבי הדוקטורט: (מה שאבינועם כתב). לדעתי אפשר לוותר על הכנסת השם הזה לערך, זה יפחיד אנשים ;) ‏Leia22:01, 17 בדצמבר 2007 (IST)
שם הדוקטורט - או בעברית בלבד, או בלטינית ועברית. מכיוון שיש תרגום, אין צורך להבהל. עוזי ו. 22:33, 17 בדצמבר 2007 (IST)

גאוס לא הוכיח את משפט המספרים הראשונים

לא מוזכרת תגלית הפונקציות האליפטיות של גאוס. הוא גילה את אותם תוצאות של אבל, יעקובי וגלואה 20 שנה קודם אבל לא פירסם.

ישמעאל 02:56, 18 בינואר 2008

הערה קטנה מאוד

שמתי לב שלא צויין שהוא לימד את אוגוסט פרדיננד מביוס (על שמו נקראת "טבעת (רצועת) מביוס"). גאוס לימד את מביוס באוניברסיטת לייפציג ואף חלק איתו משרה בהוראת אסטרונומיה באותה האוניברסיטה.מסכימה מאוד :)

גאוס

יפה מאוד מאוד עזר לי 84.228.125.234 21:33, 9 בספטמבר 2012 (IDT)


קישור שבור

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 20:32, 17 ביוני 2013 (IDT)


צודק, האתר הישן הזה לא עולה עוד, אבל הוא קיים בארכיון האינטרנט

קישור (לוקח לארכיון קצת זמן להיטען)

באתר גו נקודה גל (בלי האות אי) סלש uMNVIN

השתמשתי בקיצור של גוגל כי זה קישור כפול בארכיון 46.116.255.146 01:00, 28 בינואר 2014 (IST)

קישור שבור 2

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 20:33, 17 ביוני 2013 (IDT)

תוקן, הפניה לארכיון האינטרנט אבגמד - שיחה 17:11, 26 בינואר 2018 (IST)

חסר

חסר ציון המאמר זוכה פרס האקדמיה הדנית למדעים של גאוס משנת 1823, שעסק בקרטוגרפיה - בהכנת מפות שמעוותות בצורה המועטה ביותר את פני כדור הארץ. גאוס אמנם הוכיח מאוחר יותר ב-Theorema Egregium מחיבורו על גיאומטריה דיפרנציאלית משנת 1827 שאי אפשר להכין מפה מישורית מושלמת של כדור הארץ, ובכך פתר את הבעיה המרכזית של הקרטוגרפיה, אך מוקדם יותר במסגרת עיסוקו בגיאודזיה הוא התעסק ביצירת העתקות המעוותות בצורה מינימלית את מפת כדור הארץ, ולצורך כך הוא עשה שימוש אינטנסיבי בכלים מאנליזה מרוכבת וטריגונומטריה ספרית (אני רק מדקלם מה שקראתי בכל מיני מקורות, אין לי הבנה בנושא) - הוא נעזר בהעתקות מרוכבות בין משטחים (לפי הביוגרפיה Gauss: A Biographical Study). לפי הכתוב באנציקלופדיה בריטניקה מאמר זה כמעט הציע את משפט ההעתקה של רימן, אך גאוס עצר מלהציג תובנה זו באופן מפורש. נראה לי שזה מתקשר לתורה המאוחרת יותר של משטחי רימן, ובכך גאוס הניח חלק מהיסודות הרעיוניים לתורה זו. צריך לשלב את כל מה שכתבתי פה בתוכן הערך בחלק של הגיאודזיה. אשמח אם מישהו שמבין יותר ממני יעשה זאת. 109.160.220.14 19:52, 5 בדצמבר 2014 (IST)

המשפט היסודי של האלגברה

לדעתי כדאי להשמיט בפסקה על המשפט היסודי של האלגברה את הכתוב החל מהמשפט "מאמציו להוכיח את המשפט היסודי הסירו לחלוטין את הספקות לגבי תקפותם של המספרים המרוכבים". אני זה שהוספתי לפסקה את המשפטים האלה, אולם התחרטתי משום שלדעתי זה מעמיס על הערך יותר מדי בפרטים מיותרים (למשל, מכניס את עבודתו בתורת המספרים לפסקה על המשפט היסודי של האלגברה). בכלל עבודתו של גאוס מכילה אינספור הקשרים שונים בין תחומים שונים בהם עסק, מאמרים שונים שלו מתקופות שונות, ונסיון להכניס הכל בערך אחד עשוי רק לגרוע. עדיף לדעתי להשאיר חומר למחשבה במקום לפרט בלי סוף. אז אני מוחק את התוספת לפסקה הזו. כל מי שחושב אחרת מוזמן לשחזר את העריכה שלי. עשו - שיחה 15:53, 23 ביוני 2015 (IDT)

לדעתי הפסקה מעניינת מאד, והייתי מחזיר אותה (צריך להיות מן הסתם חוק ההדדיות הריבועית; גאוס לא הכיר חוקים מסדר גבוה יותר). עוזי ו. - שיחה 17:18, 23 ביוני 2015 (IDT)

או. קיי אם אתה חושב כך אז אני אחזיר אותה. אגב גאוס אכן הכיר חוקי הדדיות מסדר גבוה יותר (מסדר שלישי ורביעי) - הוא ניסח את המשפטים אבל בכל הנוגע להוכחה הוכיח אותם רק למקרים פרטיים בלבד (לא כתבתי בטעות חוק ההדדיות מסדר רביעי). הראשון שהוכיח אותם במלואם היה תלמידו אייזנשטיין, שאולי כדאי שהערך עליו ייכתב. עשו - שיחה 17:42, 23 ביוני 2015 (IDT)

גאוס, וובר והטלגרף

כתוב בערך שגאוס וובר הכירו בתגליתם, ואף מובא ציטוט של גאוס בנוגע לחשיבות ההמצאה. לעומת זאת, בספר "המוזיקה של המספרים הראשוניים" של מרקוס דו סוטוי כתוב בעמוד 116 למטה שגאוס חשב שההמצאה היא קוריוז, ושהציטוט המיוחס בערך לגאוס נאמר בכלל ע"י וובר (שהוא מי שהכיר בחשיבות ההמצאה). אשמח לבירור העניין.


נראה שאתה צודק והציטוט הוא אכן של ובר, אך לא נראה לי הגיוני שהוא חשב שההמצאה היא קוריוז, כי הוא השקיע מאמץ מסוים וזמן כדי לפתח את הטלגרף, והייתה לו תפיסה "ארגונית" (עשור וחצי לפני כן הוא ארגן פרויקט ענק של מדידות גאודטיות, ואחרי המצאת הטלגרף הוא ייסד את המועדון המגנטי). יש לך עדויות לכך שהוא חשב שההמצאה היא קוריוז? לגבי הציטוט אשנה את הכתוב בערך. עשו - שיחה 01:03, 25 בספטמבר 2015 (IDT)

ארגון מחדש של הערך

שלום לכולם,

התחלתי לנסות לארגן מחדש את הערך, ולנסות לחלק אותו לחלק שמתמקד בפן הביוגרפי וחלק שמתמקד בהישגיו של גאוס. הרעיון הוא להוריד מהצפיפות של המידע המתמטי בחלק הביוגרפי ולהעביר אותו לחלק שעוסק בהישגים. אם מישהו לא מסכים שזו צורת ארגון נכונה יותר הוא תמיד יכול לשחזר את העריכה שלי. עשו - שיחה 12:22, 18 במרץ 2017 (IST)

שלום שוב,

בעריכותיי בימים האחרונים העברתי חלק ניכר (אפשר לומר הרוב) מתוכן הערך רשימת כתבי גאוס לערך על גאוס, ככה שיכול מאוד להיות שבעתיד הערך רשימת כתבי גאוס יימחק. אני יודע שהיצירה של הערך רשימת כתבי גאוס משכה ביקורת רבה, אולם היא הייתה הכרחית כדי לארגן את הכמות העצומה של מידע שיש על גאוס. עכשיו זה תלוי רק בכמה מהר אפשר יהיה להעביר את מלוא התוכן של רשימת הכתבים לערך על גאוס, ובאם תהיה הסכמה כוללת לגבי מחיקת הערך. אשמח לשמוע דעות נוספות. עשו - שיחה 16:37, 24 במרץ 2017 (IDT)

השינויים האלה משפרים בהדרגה את מכלול הערכים על עבודתו של גאוס. יישר כח. עוזי ו. - שיחה 17:08, 24 במרץ 2017 (IDT)

המשפט הנהדר

עשו שלום,אני לא כל כך אוהב את הניסוח של קרטזי, זה עושה רושם של הצגה קרטזית מול הצגה פולארית למשל, והרי גם מישור א-אוקלידי ניתן לתאר באמצעות קורדינאטות... אני גם סבור שהניסוח שלך מאוד מסורבל והצלחתי לשונית להסיר ממנו נשואים מורחבים שמקשים להגיע לעיקר, אם תאשר, אבטל עריכתך.Dovole - שיחה 06:13, 25 ביוני 2017 (IDT)

עשו קראתי ההסבר בדף השיחה שלי, אך כפי שכתבתי בחן בשנית הניסוח (מסורבל יותר מזה שהצעתי) ולגבי הקרטזי, אני חוזר, כאשר אנו כותבים קרטזי הכוונה איננה לניסוח של תלות טווח-תחום אלא לתיאור קורדינאטות, קרטזי-פולארי... אפשר אולי להסיר המשפט כי הוא לא מוסיף (ישנה טענה חיובית קודם לכן, מה הוא כן עשה, אז לא בהכרח שמה הוא לא, מוסיף).Dovole - שיחה 07:53, 25 ביוני 2017 (IDT)

Dovole, את הניסוח הכללי אני לא שיניתי הרבה (למעט הפרק על התיאורמה אגרגיום שם הניסוח חייב לקלוע בול), ולגבי הקרטזי אני לא מבין מה זה כל כך מפריע, לא צריך הרבה הבנה של הנושא כדי להבין שהכוונה בקרטזי זה למערכת צירים לינארית (ככה שהצירים מהווים בסיס למרחב הווקטורי) בשונה מקואורדינטות עקומות. אם זה נורא מהותי בעיניך תשאל עוד מישהו, או שצריך לחשוב איך לנסח את זה ככה שהכוונה בקרטזי תהיה ברורה יותר. עשו - שיחה 12:57, 25 ביוני 2017 (IDT)

עשו אינך מבין למה אני מתכוון בהצגה קרטזית ובהצגה פולארית? שוב, אתה מכוון להצגה של פונקציה בצורה אלגברית מה שמכונה צורה אנליטית ולא קרטזית! אני מחזיר הניסוח שלי לגבי התיאורמה ומסיר המונחים באנגלית-אלו שיש ערך בעברית וממנו גם ניתן להגיע למונח באנגלית בוודאות. השקעת, ואתה משקיע בערך (ובכלל בערכים) ממש בגדר מפעל של איש אחד, חבל שהדברים יהיו פחות קריאים, זורמים ונגישים.Dovole - שיחה 13:14, 25 ביוני 2017 (IDT)

גאומטריה לא-אוקלידית

הרחבתי מעט על ההיסטוריה של התפתחות רעיונותיו של גאוס על גאומטריה לא אוקלידית, ומקווה שלא העמסתי יותר מדי בפרטים היסטוריים. מאוד מסקרנת אותי הסוגיה ההיסטורית אם באמת הוא הגיע בעצמו לתוצאות של בולאי ולובצבסקי, זאת שכן לא מצאתי בשום מקור עמדה חד-משמעית (עקב מיעוט העדויות). מסקרנת אותי במיוחד גם העבודה שלו על חישוב נפח הטטראדר בגאומטריה היפרבולית תלת-ממדית; בדיוק כמו שניתן לחשוב על חלק מהמישור ההיפרבולי (המצויד במטריקה משלו) כעל חתיכה ממשטח עם עקמומיות שלילית קבועה (כך שחישוב שטחים בו, שהינם "נפח דו-ממדי", מצריך חשיבה תלת מימד), חישוב נפחים לא אוקלידים דורש לדמיין אותם ויזואלית ב-4 ממדים, ולכן נשמע כמו בעיה קשה במיוחד. לא מצאתי כמעט התייחסויות לנושא הזה, חוץ ממקור אחד שטוען כי הוא ידע את התשובה לשאלה הזאת, ומקורות נוספים שבהם כתוב שהוא התייחס לבעיה סבוכה זאת כאל ג'ונגל (die Dschungel). אודה אם מישהו שבמקרה מבין בנושא יבהיר את הנקודה הזאת וישלים את התוכן של הפרק על גאומטריה לא אוקלידית. זה (נפח הטטראדר) באמת נשמע כמו ההיבט הכי מעניין של עבודתו בגאומטריה לא אוקלידית. עשו - שיחה 23:51, 8 בדצמבר 2017 (IST)

בעיה עם הקישורים החיצוניים בערך

הערך מכיל כ-63 הערות שוליים, שרובן הן קישורים חיצוניים למאמרים ספציפיים של גאוס. המאמרים הללו הם קבצי PDF שאוניברסיטת גטינגן הכינה. ביממה האחרונה שמתי לב שהאתר שלהם השתנה, ועקב כך כל הקישורים שהוספתי כבר לא עובדים. עשו - שיחה 23:09, 11 בינואר 2018 (IST)

מתסכל. אפשר להבין מן הקישורים לאן הם צריכים להוביל? עוזי ו. - שיחה 01:43, 12 בינואר 2018 (IST)
עוזי ו.: בכל קישור כתבתי את שם המאמר, ככה שאני יודע פחות או יותר איפה בכתביו כל מאמר אמור להיות (הכתבים מאורגנים לפי סדר מסוים). הבעיה היא שאני לא יודע להשתמש באתר החדש, וזה יכול לקחת זמן כי אני לא יודע גרמנית. משהו שיותר מדאיג אותי זה שבאתר החדש יכול להיות שלא תהיה אפשרות לקשר לקובץ PDF, ואם זה ככה אז יהיה צריך להשאיר את ההערות שוליים רק עם שמות המאמרים, בלי הקישורים. עשו - שיחה 12:24, 12 בינואר 2018 (IST)

הפחתת העומס בגוף הערך

שלום,

הערך במצבו הנוכחי עמוס מאוד במידע והערות שוליים. אני כמובן לא בדעה שאפשר פשוט להסיר ממנו תוכן, אולם אני חושב שיהיה יותר טוב אם ערכים אדומים רבים שהערך מקשר אליהם ייכתבו, כך שאפשר יהיה להעביר חלק מהתוכן בערך גאוס אליהם ולהפחית את העומס (הן במידע והן בהערות שוליים) בערך הזה. לכן אני מוסיף רשימה של קישורים אדומים בערך זה שגם חשוב שייכתבו ברבות השנים וגם יסייעו לצמצם את אורך הערך. לצערי אני לא מבין מספיק בשביל כדי לכתוב אותם, ולכן רק מנסה לתרום מהבחינה הארגונית. להלן הרשימה:

- סכום גאוס (Gauss sum) - כתיבת הערך תאפשר להעביר את תכני הפסקאות על סכומי גאוס בפרק תורת המספרים לשם, תוך הוספת אזכור להם בלבד.

- חוק ההדדיות מסדר שלישי (cubic reciprocity).

- חוק ההדדיות מסדר רביעי (biquadratic reciprocity).

- פונקציות תטא.

- סדרות q.

- פונקציה היפרגאומטרית (להשלים)

- מונודרומיה.

- היטל גאוס-קרוגר.

- משוואת בלטרמי - אני לא מבין מה בדיוק חשיבותה אולם נדמה שמדובר במשוואה חשובה בתאוריה של מיפויים קונפורמיים של משטח על גבי משטח אחר.

  • גאומטריה לא אוקלידית (זהו נושא שבאופן כללי אי אפשר ללמוד עליו הרבה מויקיפדיה העברית, שכן חסרים עליו ערכים רבים):

- משולש אידיאלי - מדובר במשולש ששטחו מירבי בגאומטריה היפרבולית, וסכום זוויותיו 0.

- הורוצייקל - "מעגל גבולי" או משהו כזה. הבנתי שמדובר במושג מרכזי בגאומטריה היפרבולית.

- קואורדינטות עקומות.

- התבנית היסודית הראשונה; התבנית היסודית השנייה.

- עקמומיות גאוס.

- עקמומיות ראשיות - זה ערך שייתכן שאני מסוגל לכתוב.

- אינדקס שזירה (linking number)- הערך האנגלי מסביר גם את האינטגרל של גאוס.

- צמה (braid); מארג (tangle) - בינתיים ישנו הערך תורת הצמות.

- אנליזה נומרית:

- תרבוע גאוסיאני (Gaussian quadrature) - ממה שקראתי הבנתי שמבחינה היסטורית שיטה זאת היוותה התקדמות רבה לעומת שיטת האינטרפולציה של ניוטון. חשוב שהערך ייכתב.

זהו בינתיים. תודה מראש, עשו - שיחה 17:52, 28 ביולי 2018 (IDT)

אוהדי הערך מתבקשים לחוות דעתם על קטע הידעת הקשור אליו

ראו בבקשה: ויקיפדיה:הידעת?/המתנה#תאריך לידתו של גאוס.

תודה. 77.126.65.248 13:19, 4 בספטמבר 2020 (IDT)

חישוב הלוח העברי

למיטב ידיעתי גאוס גם פרסם נוסחה מתימטית לחישוב הלוח העברי (נזכר בספר של ר' שר שלום על הלוח העברי).

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בקרל פרידריך גאוס שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 01:23, 16 באוקטובר 2022 (IDT)

בעיה בקישורי ארכיון בערך (ספטמבר 2023)

שלום. בתהליך הארכוב, החזיר הארכיון שגיאות לאחד או יותר מהאתרים ששלחתי לארכיון.להלן קישורים שהחזירו שגיאה והשגיאה המתאימה.

בכל מקרה זו תהיה ההודעה היחידה לגבי קישורים אלו, ולא יעשה ניסיון נוסף לארכוב קישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 20:54, 1 בספטמבר 2023 (IDT)

חזרה לדף "קרל פרידריך גאוס".