ויקיפדיה:הכה את המומחה

תגובה אחרונה: לפני 22 שעות מאת Tzafrir בנושא למה אמריקה כל כך שמאלנית היום?

אנא הזדהו בשמכם או בשם בדוי, זה יקל עלינו את ההתייחסות אליכם.
דף זה נועד לשאלות בעלות אופי כללי, שלא מצאתם להן תשובה בערכי ויקיפדיה:

  • נסחו היטב את השאלה ותנו לה כותרת משמעותית (לא "שאלה" או "צריך עזרה")
  • השתדלו להימנע מהנחות מוקדמות מכלילות או חסרות יסוד ("מדוע צרות באות בצרורות?")
  • חל איסור לשאול שאלות שאופיין או ניסוחן עובר על כללי ההתנהגות בקהילה, ובפרט כאלו שמתייחסות באופן לא הולם לקבוצה אתנית, דתית או אחרת
  • שאלות הנוגעות לערך מסויים יש להעלות בדף השיחה של הערך
  • בעיות טכניות או שאלות על נהלים – מקומן בדלפק הייעוץ
  • שאלות לשוניות – מקומן בדף הייעוץ הלשוני
  • שאלות במדעים מדויקים יש להפנות אל הכה את המומחה – שאלות במדעים מדויקים

עדכון הסטטוס בדף זה נעשה על ידי החלפת הפרמטר "חדש" שמופיע בתבנית המצב ({{מצב|חדש}}) באחד הערכים הבאים:החלפה זו תשנה את צבע ותוכן תיבת הסטטוס המופיעה ליד הדיווח:

תיעוד תבנית מצב הטיפול
אופן השימוש{{מצב|טופל|חיים 7|חיים}}

מצב טיפול: טופל
מטפל: חיים

התבנית מקבלת שלושה פרמטרים.

  • מצב טיפול אחד מהבאים:
חדש

מצב טיפול: חדש

בטיפול בעבודה הוכלל בדף השיחה בדף השיחה במעקב דיון פתוח בדיון

מצב טיפול: בטיפול

טופל תוקן {{תוקן}} נפתר בוצע {{בוצע}}הועבר נענה

מצב טיפול: טופל

דיווח שגוי שגוי לא טעות לא שגיאה לא תקלה לא בוצע {{לא בוצע}} שם שגוי מגבלה טכנית לא יבוצע לא ערך פרסום פרסומי פרסומת לא יקרה לא הועבר נמחק לא יועבר

מצב טיפול: דיווח שגוי

הצעה הצעות הצעה לשיפור הצעות לשיפור הצעת שיפור הצעות שיפור

מצב טיפול: הצעה לשיפור

כבר דווח כבר נענה בקשה חוזרת כפילות כפלישן לא נענה לא טופל ישן, לא נענה ישן, לא טופל דיווח חוזר

מצב טיפול: כבר דווח

לא ניתן לטפל ללא תוכן ללא מענה בלי תוכן דרוש מקור {{מקור}} אין מקור לא ברור {{הבהרה}} לא בשל לא מוכן חסר מידע

מצב טיפול: ללא תוכן

אחר דיון סגור דיון להעברה להעברה

מצב טיפול: אחר

  • שם המטפל - אופציונלי
  • שם תצוגה - אופציונלי

ראו גם

דפים משמעותיים שמשתמשים בתבנית


מעבר לתחתית הדף מעבר לתחתית הדף

מה יצא אתמול מדיון מועצת הביטחון באו"ם על טבח 7 באוקטובר?

מצב טיפול: חדש

מה יצא בסוף בדיון של מועצת הביטחון של האו"ם על טבח 7 באוקטובר 2023, החטיפה לרצועת עזה (מלחמת חרבות ברזל) והאלימות מינית במתקפת הפתע על ישראל 2023? האם המועצה גינתה רשמית את חמאס או שרוסיה הטילו וטו? האם הדיון הסתיים בהישג דיפלומטי-הסברתי לישראל? – ד"ר MathKnight (שיחה) 21:25, 12 במרץ 2024 (IST)

הסרטון "נעשו דברים נוראיים לנשים": הדיון באו"ם בפשעי החמאס, סרטון בערוץ "כאן | חדשות - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב (אורך: 04:59), 12 במרץ 2023 של כאן 11 נותן תשובה חלקית אך לא מעודדת. העולם עדיין נגדנו, כאילו לא היה אושוויץ. – ד"ר MathKnight (שיחה) 22:48, 12 במרץ 2024 (IST)

שחורים מוסלמים בארה"ב

מצב טיפול: חדש


מה מקורם של השחורים המוסלמים בארה"ב?--‫2A00:A041:26E4:3E00:B4A4:4A7B:674A:592709:12, 13 במרץ 2024 (IST)

ר’ לדוגמה אומת האסלאם. Tzafrirשיחה 11:53, 13 במרץ 2024 (IST)
מה הקשר??--‫2A00:A041:26E4:3E00:DCA2:B154:B9DD:856414:44, 13 במרץ 2024 (IST)
התאסלמות. איש עיטי - הבה נשיחה 11:05, 14 במרץ 2024 (IST)

שאלה מעניינת. לדעתי הלא מלומדת - אנשים שהתאסלמו, הם בדיוק כמו הנוצרים השחורים. השחורים באמריקה ארץ מוצאם היא אפריקה, אני בספק אם בהגיעם לאמריקה היו נוצרים. הם התנצרו תוך כדי שהותם הכפויה באמריקה. ככל הידוע לי לנוצרים השחורים יש עד היום מנהגים שמקורם בדתם הקודמת. אוצולשיחה 23:47, 7 באפריל 2024 (IDT)

רק אצלם? הנה דוגמה קטנה: דד מורוז (ולא חסרות דוגמאות כאלו). Tzafrirשיחה 00:07, 8 באפריל 2024 (IDT)

רופא עור ומין?

מצב טיפול: חדש


שמתי לב שאם מחפשים רופא עור באתר של מכבי מקבלים לרוב "מומחה במחלות עור ומין". זה הגיוני? האם רופא שמטפל נגיד בשומות בעור ומלנומות זה אותו אחד שמטפל בזיבה ואיידס? הגיוני?

זו חלוקה אמנם היסטורית, אבל יש בה משום ההיגיון, משום שהביטוי של מחלות רבות המועברות ביחסי מין הוא עורי, למשל עגבת ראשונית ושניונית, הרפס גניטלי, לימפוגרנולומה ונראום הנגרמת על ידי זנים מסוימים של כלמידיה, שנקרואיד וכיו״ב. Kulystabשיחה • ג' באדר ב' ה'תשפ"ד • 12:52, 13 במרץ 2024 (IST)
לגבי HIV, הרופאים המטפלים במחלה הם על פי רוב מהתחומים מחלות זיהומיות (התמחות רפואית) ואימונולוגיה קלינית. Kulystabשיחה • ג' באדר ב' ה'תשפ"ד • 12:56, 13 במרץ 2024 (IST)
אז זה כן הגיוני להזמין תור לרופא "עור ומין" כאשר מדובר בהסרת נקודות חן?
כן. אם ישאלו, אתה תמיד יכול להגיד שזו נקודת חן. עוזי ו.שיחה 19:40, 13 במרץ 2024 (IST)

מדוע כושי היא מילת גנאי?

מצב טיפול: חדש

ראיתי שם משתמש בשם כושי קוטף כותנה שנחסם בגין שם משתמש פוגעני ועלתה לי התהייה מדוע כושי תורגם בעברית למילת הגנאי ניגר בתור מילת גנאי ולא כאדם שמוצאו ממלכת כוש כפי שפרסי הוא אדם מממלכת פרס?

המלה לא "תורגמה למלת גנאי". כושי היא מלה עתיקה שמשמעה אדם שהגיע מארץ כוש. עם הזמן המלה ספגה מאנגלית משמעויות שליליות והפכה, בהקשרים מסויימים, למלת גנאי. ע"ע euphemism treadmill (איך זה נקרא בעברית?). עוזי ו.שיחה 13:13, 13 במרץ 2024 (IST)
כושי היא במקור מי שהגיע מארץ כוש (כלומר: סודן של ימינו ולא ארצות כוש האחרות), אבל כבר בזמנים עתיקים התייחסו לתושבי הארץ כשחורים. פנחס הוא כנראה שם מצרי שמשמעו „השחור״ והתייחס למישהו שהגיע מהארצות שמדרום למצרים. מאות שנים מאוחר יותר שואל ירמיהו „היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?״
כמוכן, כמו שמציין הערך, בתרגומי תנך שונים הפכה כוש לאתיופיה כי בעוד שבתקופת כתיבת התנך היה אזור כוש (ולפעמים ממלכת כוש) מדרום למצרים ובקצה העולם התרבותי, הרי מאות שנים מאוחר יותר תפסה ממלכת אתיופיה את המקום הזה. Tzafrirשיחה 14:10, 13 במרץ 2024 (IST)
אין גנאי בעצם המושג אבל מקובל להשתמש בו בכינוי גנאי. כך קרה גם עם מילים כמו "מתנחלים" או "משיחיים". עמד • תייגו אותי במענה לדברי - שיחה • ד' באדר ב' ה'תשפ"ד • 21:27, 13 במרץ 2024 (IST)

נשיא שתי מדינות/ראש שתי ממשלות

מצב טיפול: חדש

ישנם הרבה אנשים עם אזרחות כפולה. האם יש מה שימנע מראש ממשלת ישראל (לדוגמה!) להתמודד לנשיאות ארה"ב (שוב לדוגמה) או מקרה יותר פשוט של חבר פרלמנט בריטי שירוץ לכנסת ישראל?

כלומר האם ניתן להפוך לשליט של שתי מדינות דמוקרטיות (בלי כיבושים, ומבלי להפר חוקים)?

אם אתן את שני הסנט שלי, ידוע לי שיש כל מיני חוקים שלא מאפשרים מצבים כאלו כי בין השאר נשיא ארה"ב חייב להיות אחד שנולד בארה"ב, ח"כ לא יכול להחזיק באזרחות כפולה ועוד. מנחש שיש לפחות מדינה או שתיים שהחוקים בהם מקלים יותר ואולי בהן המצב הזה יהיה אפשרי. טל (רונאלדיניו המלךשיחה) 21:40, 13 במרץ 2024 (IST)
כשמלכים היו שליטים בפועל זה היה מאוד מקובל. למשל ג'יימס השישי, מלך סקוטלנד ירש את הכתר של אליזבת הראשונה מלכת אנגליה (שמתה ללא ילדים), והפך לג'יימס הראשון, מלך אנגליה. אבל כשזה ראשי ממשלות או נשיאים, בעידן המודרני, גם אם זה אפשרי חוקית, זה ייתקבל מאוד גרוע, וזה לא מעשי. אדם שמפתח קריירה במדינה אחת והופך לראש ממשלה, לא יתחיל לפתח קריירה פוליטית במדינה אחרת.
הדוגמה שהכי קרובה שאני יכול בכל זאת לחשוב עליה, היא של מרדכי נורוק שהיה ראש ממשלה בפועל בלטביה, בה נולד, עלה לארץ, והפך לשר בממשלת ישראל. emanשיחה 21:52, 13 במרץ 2024 (IST)
יש גם תופעה של אוניה פרסונלית. אלכסנדרו יואן קוזה נבחר בנפרד לתפקיד השליט בשתי נסיכויות רומניות נפרדות וכך יצר איחוד שהיה היסוד של רומניה. בברכה. ליששיחה 21:58, 13 במרץ 2024 (IST)
להלכה, יש עדיין שתי דוגמאות של אוניה פרסונלית ואפילו במדינות דמוקרטיות: הצרפתי מבין הנסיכים-שותפים של אנדורה וכן מלך אוסטרליה (המלוכה האוסטרלית) שהוא גם מלך קנדה (ועוד כמה תארים פחות מוכרים). אבל לא מדובר על השליטים בפועל. Tzafrirשיחה 22:01, 13 במרץ 2024 (IST)
לגבי לטביה. ניסיתי למצוא תאריכים, ולא מצאתי שום אזכור להיותו כזה בשום שפה שאני מכיר, וגם בערך עצמו אין מקור ליד הטענה הזאת. זה בטוח נכון? יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 00:56, 14 במרץ 2024 (IST)
תלוי מדינה וחוקיה. ראה לדוגמה אדם שכיהן במקביל כנשיא שתי מדינות: מרטינוס פרטוריוס. ראה גם ג'רי אדמס. בישראל, ראה את הציטוט מתוך הערך חבר הכנסת: "אם המיועד לשמש חבר הכנסת מחזיק באזרחות של מדינה נוספת מלבד ישראל, הוא ייאלץ לוותר על האזרחות לאותה מדינה. זאת על פי הכתוב בחוק יסוד הכנסת: "היה חבר הכנסת בעל אזרחות נוספת שאינה ישראלית, ודיני המדינה שהוא אזרח שלה, מאפשרים את שחרורו מאזרחות זו, לא יצהיר אמונים אלא לאחר שעשה את כל הדרוש מצדו לשם שחרורו ממנה, והוא לא ייהנה מזכויותיו של חבר הכנסת כל עוד לא הצהיר".". למיטב הבנתי, בארה"ב אין מגבלה כזו, ואדם שהוא אזרח ארה"ב וגם אזרח ישראל יכול להתמודד לנשיאות (בתנאי שעומד בתנאים האחרים הנדרשים למתמודד לנשיאות). זה נכון גם לגבי הפרלמנט הבריטי - חבריהם יכולים להחזיק באזרחות כפולה.

לאן המזרח התיכון הולך?

הדיפלומטיה של ישראל עם עזה קצת תקועה ולא ברור מה יהיה עם יישובי הצפון וגם פתאום יש קצת שקט מהחות'ים והעיראקים אז מה מה הכיוון? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

מה שאפשר להגיד בוודאות הוא שאנחנו הולכים לקראת שבר גדול שישנה לחלוטין את פני האזור. Tzafrirשיחה 22:05, 13 במרץ 2024 (IST)
לאיזה סוג תשובה אתה מצפה? הרי אין לשאלה שלך תשובה ברורה, אין לאף אחד מאיתנו דרך לדעת מה יקרה בעתיד.
האי ודאות לגבי עתידו הקרוב של המזרח התיכון מאד מפריעה לי ואשמח לקרוא דעה של מי שמבינים יותר ממני בכל התחומים הרלוונטיים.
לא נראה לי שזה המקום לשאלות עמדה. אולי כדאי לנסות בויקיפדיה:כיכר העיר.
אולי נפתח דף חדש ויקיפדיה: שאל את השוטה עמית - שיחה 09:39, 14 במרץ 2024 (IST)
משום־מה נראה לי שהמזרח התיכון הוא אזור לא יציב מאז ימי האיש החולה על הדרדנלים. איש עיטי - הבה נשיחה 11:08, 14 במרץ 2024 (IST)

גרמנית

מצב טיפול: חדש


האם הגרמנית באוסטריה וליכטנשטיין היא כמו בגרמניה או כמו בשווייץ?--‫2A00:A041:26E4:3E00:95FB:663B:E768:C16423:25, 13 במרץ 2024 (IST)

יש לנו ערכים על אלמאנית, גרמנית שווייצרית (קצרמר) ועל בווארית (עבור אוסטריה). לא היה לי מספיק פשוט להגיע לדפים הללו מהערך על גרמנית או על שפות גרמאניות. Tzafrirשיחה 00:00, 14 במרץ 2024 (IST)
רוב הניבים באוסטריה יחסית קרובים לגרמנית תקנית, במיוחד בערים הגדולות. ליכנשטיין אולי פורמלית היא מדינה עצמאית, אבל היא די "מדינה לכאורה": זה אחד מההקנטונים של שווייץ שלא הצטרף לקונפדרציה באופן רשמי. המטבע שלהם הוא פרנק שווייצרי‏ והבנק המרכזי שלהם הוא הבנק הלאומי השווייצרי. כל החברות השוויצריות של תקשורת, תחבורה, רשתות המזון והבנקים עובדים בליכטנשטיין כאילו שזו פשוט אחד מהמחוזות השווייצרים. מבחינת שפה: הם דוברים באחד הניבים של גרמנית שוויצרית, יותר לכיוון של האיזור של ציריך ככה. Corvus‏,(Nevermore)‏ 11:57, 14 במרץ 2024 (IST)
תודה רבה על הפירוט. אז אם לעשות חלוקה גסה, אפשר לומר שגרמניה ואוסטריה זה ניב אחד, ושווייץ (כולל ליכטנשטיין) זה הניב השני?--‫2A00:A041:26E4:3E00:A4E6:FD51:B8D9:705914:27, 14 במרץ 2024 (IST)
זה מאוד גס. עניין שבגרמניה יש הבדל בין ניבים צפוניים לדרומיים. הניבים ה"בוואריים" (אלו שולטים גם באוסטריה) קרובים לגרמנית גבוהה ("גרמנית תקנית") משמעותית יותר מאשר למשפחה של הניבים השוויצריים. ובאיזורי הגבול בין גרמניה לשוויץ (מחזור Waldshut ) דוברים בגרמנית הדומה מאוד לשוויצרית. ובמערב (איזור האלזס) זה בכלל סיפור אחר. ראה מפה לדוגמה פה. וכיום כמעט כל אותם הדיאלקטים הם מדוברים בלבד, והכתיבה בהם נחשבת לסוג של "בדיחה" והתנהגות לא רצינית (כמו שתכתוב "כפרה עליך" ו "דורדורנט" במכתב רשמי). Corvus‏,(Nevermore)‏ 16:05, 14 במרץ 2024 (IST)
בוא נסכם בשביל לראות אם הבנתי:
1. ניב צפוני- צפון גרמניה.
2. ניב דרומי/בווארי- דרום מזרח גרמניה + אוסטריה.
3. ניב שווייצרי- דרום מערב גרמניה + שווייץ, כולל ליכטנשטיין.
4. ניב אלזסי- אלזס (ולורן?), אבל לפי מה שנאמר לי בסיור המאורגן זאת שפה גוססת, בדומה ליידיש.
סיכום נכון בגדול?--‫2A00:A041:26E4:3E00:6039:6804:7E31:BCA410:18, 15 במרץ 2024 (IST)
אידיש לא גוססת. השפה מדוברת כשפת אם. נכון שבמאה השנים האחרונות היא שינתה כיוון
יידיש אכן רחוקה מאוד מהכחדה, פשוט יש הרבה אוכלוסיות שבעבר דיברו יידיש ועברו לשפות אחרות. לגבי האלזסית יש הרואים בה ניב דומה לזה המדובר בשווייץ, אבל זה כנראה כי גם שם וגם שם יש השפעות צרפתיות. בכל אופן, אפשר להגיד שפחות או יותר זאת החלוקה (אם כי גם לוקסמבורגית היא גרסה של גרמנית, ויש עוד לא מעט דיאלקטים קטנים פה ושם, אפילו באיטליה ויש תת חלוקה לתת-דיאלקטים. אפילו בין שתי הגדות של אגם ציריך יש הבדלים).
חייב לתקן משהו שאמרתי והתברר כלא נכון. שאלתי חבר שוויצרי לגבי ניבים בוואריים ולטענתו הם לא יותר קרובים לגרמנית גובהה מאשר הניבים השוויצרים קרובים לגרמנית גבוהה .Corvus‏,(Nevermore)‏ 15:28, 17 במרץ 2024 (IST)
תודה. האם הלוקסמבורגית דומה לצפונית או שזה ניב נפרד לחלוטין? ועוד שאלה אחרונה- האם הולנדית יכולה להיחשב כניב של גרמנית, או שזו שפה נפרדת לחלוטין לכל הדעות? ובעצם אותה שאלה גם לגבי יידיש.--‫2A00:A041:26E4:3E00:18D1:717C:E0B:1A1223:53, 17 במרץ 2024 (IST)

למה סמוטריץ מגולם על ידי אישה?

מצב טיפול: חדש


למה בארץ נהדרת אישה מגלמת את דמותו של סמוטריץ?

כדי להשפיל. כאשר אדם ידוע ממין אחד מגולם/ת על ידי אדם מהמין השני זה נעשה בכוונת מכוון כדי להגחיך ולהשפיל אותו. – ד"ר MathKnight (שיחה) 23:50, 13 במרץ 2024 (IST)
[דרוש מקור] עמית - שיחה 09:40, 14 במרץ 2024 (IST)
סמוטריץ הוא נמוך[דרוש מקור]. הוא גם מוצג בקריקטורות (לרוב? במקרים רבים?) כמישהו נמוך במיוחד. הגילום שלו ע״י אישה עוזר להדגיש את זה. Tzafrirשיחה 10:14, 14 במרץ 2024 (IST)

סמוטריץ' הוא נמוך ונעים הליכות, ובקול מאוד אדיב ונעים הוא מדבר גישות של כיבוש והרס. אני חושבת שהדמות שנבחרה מדגישה את הנעימות האדיבות והמראית עין הלא מסוכנת לתכנים שהם תקיפים ולעיתים קרובות לדעתי אלימים. אוצולשיחה 23:44, 7 באפריל 2024 (IDT)

אמונה נוצרית נגד פחד

מצב טיפול: חדש


שלום.האם יש לנוצרים אמונה שמי שמפחד יגיד "הצלוב הצלוב הצלוב" או משהו כזה?אשמח למקור, אם יש.תודה. ‫2A01:6502:A48A:78D0:D90:7800:76A4:755E12:45, 14 במרץ 2024 (IST)

איך תומכי ארץ ישראל השלמה מתמודדים עם הדמוגרפיה?

לפי הבנתי תומכי ארץ ישראל השלמה רוצים לספח את עזה ויהודה ושומרון. אם זה יקרה מבחינה דמוגרפית בין הים לירדן יהיו בערך 50% יהודים ו50% מוסלמים. לא הצלחתי להבין כיצד הם יתמודדו עם הנתון הזה בבחירות? Assafn שיחה 14:03, 14 במרץ 2024 (IST)

יש כל מיני תוכניות. למשל: לתת לערבים שם אזרחות ירדנית ולא ישראלית, או לתת להם אוטונומיה על שטחי A וחלק מ-B בעוד ששטחי C יסופחו לישראל. יש גם כאלו שמוכנים לתת להם אזרחות ישראלית וכאלו שרוצים להעיף אותם משם (בהסכמה או בכוח) אבל הם מיעוט. – ד"ר MathKnight (שיחה) 14:06, 14 במרץ 2024 (IST)
לא הבנתי את הנחת הייסוד: האם חזון לארץ ישראל השלמה כולל חזון להענקת אזרחות לזרים הגרים בה? איש עיטי - הבה נשיחה 14:11, 14 במרץ 2024 (IST)
כלומר: יש כאן כמה אפשרויות:
  • מדינה לא יהודית (מדינת כל אזרחיה)
  • מדינה שבה חלק ניכר מהתושבים אינם אזרחים
  • גירוש המוני
  • צירוף של כמה מהקודמים
Tzafrirשיחה 14:29, 14 במרץ 2024 (IST)
למשל תוכניתו של נפתלי בנט לסיפוח חלקי. אין כמעט תומכי ארץ ישראל השלמה אשר מעוניינים במתן אזרחות מלאה לכל הערבים ביש"ע. בנוסף, קיימות התוכניות המעורפלות על עידוד הגירה מרצון לערביי יש"ע, ובמקביל גם פעולות נמרצות להעלאת כמה שיותר יהודים מהעולם לארץ ישראל. בכך, כנראה, סבורים שהמאזן הדמוגרפי עדיין יהיה לטובת ישראל, ובנוסף, כאמור, גם לא יהיה איזרוח מלא של ערביי יש"ע. ותן טלשיחה 23:28, 7 באפריל 2024 (IDT)

המצב של תומכי ארץ ישראל השלמה יותר בעייתי ממה שנדמה לך

ארץ ישראל השלמה בהגדרה הרחבה ביותר היא מתחילת נהר מצרים עד תחילת נהר פרת, שזה שטח אדיר.

בראשית פרק טו פסוק יח

בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְהוָה אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת.

דברים פרק לד פסוקים א-ז

אֶת־הַגִּלְעָ֖ד עַד־דָּֽן׃ בוְאֵת֙ כׇּל־נַפְתָּלִ֔י וְאֶת־אֶ֥רֶץ אֶפְרַ֖יִם וּמְנַשֶּׁ֑ה וְאֵת֙ כׇּל־אֶ֣רֶץ יְהוּדָ֔ה עַ֖ד הַיָּ֥ם הָאַחֲרֽוֹן׃ גוְאֶת־הַנֶּ֗גֶב וְֽאֶת־הַכִּכָּ֞ר בִּקְעַ֧ת יְרֵח֛וֹ עִ֥יר הַתְּמָרִ֖ים עַד־צֹֽעַר׃ דוַיֹּ֨אמֶר יְהֹוָ֜ה אֵלָ֗יו זֹ֤את הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר נִ֠שְׁבַּ֠עְתִּי לְאַבְרָהָ֨ם לְיִצְחָ֤ק וּֽלְיַעֲקֹב֙ לֵאמֹ֔ר לְזַרְעֲךָ֖ אֶתְּנֶ֑נָּה הֶרְאִיתִ֣יךָ בְעֵינֶ֔יךָ.

יהושוע פרק א פסוקים א-ה

ק֨וּם עֲבֹ֜ר אֶת־הַיַּרְדֵּ֣ן הַזֶּ֗ה אַתָּה֙ וְכׇל־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לָהֶ֖ם לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃ גכׇּל־מָק֗וֹם אֲשֶׁ֨ר תִּדְרֹ֧ךְ כַּֽף־רַגְלְכֶ֛ם בּ֖וֹ לָכֶ֣ם נְתַתִּ֑יו כַּאֲשֶׁ֥ר דִּבַּ֖רְתִּי אֶל־מֹשֶֽׁה׃ ד מֵהַמִּדְבָּר֩ וְהַלְּבָנ֨וֹן הַזֶּ֜ה וְֽעַד־הַנָּהָ֧ר הַגָּד֣וֹל נְהַר־פְּרָ֗ת כֹּ֚ל אֶ֣רֶץ הַֽחִתִּ֔ים וְעַד־הַיָּ֥ם הַגָּד֖וֹל מְב֣וֹא הַשָּׁ֑מֶשׁ יִֽהְיֶ֖ה גְּבוּלְכֶֽם׃

דיון

זרע אברהם הוא לא רק זרע יצחק אלא גם זרע ישמעאל -- כלומר מדינה אחת לכמה עמים או במילים אחרות, צאצאי אברהם גם אם אינם "עברים" או "בני ישראל" או "יהודים".

בעוד שדי ברור ש"הים הגדול" הוא הים התיכון, לא ממש ברור מה זה "הים האחרון" כך שהוא אולי כינוי לים סוף או להים השחור. כמו כן, איפה נגמר נהר מצרים? קשה לדעת איפה הוא היה נגמר לפני 4000 שנה בערך כשהמסורת הזאת התפתחה, כי מאז החל או החריף משבר האקלים.

בכל מקרה, לפי שלושת הפרקים הללו עלינו לשרטט קו עקום ממקורות הפרת בקרבת הים השחור עד שפך נהר הפרת באזור גבול עיראק-כווית ומשם קו אופקי עד צפון הכינרת בה נגמר נהר הירדן וקו עקום לאורך החוף הצפוני והמזרחי של הכינרת והמשך לאורך הגדה המערבית של נהר הירדן עד למקורות הנילוס שבאותה תקופה היו כנראה אגם ויקטוריה או אגם טורקאנה ומשם לשפך האחרון של שני האגמים הללו (או שניהם יחדיו, אם היו אגם אחד ענק בעבר) אל האוקיינוס השקט.
בכך, אנחנו מקבלים ארץ הכוללת לפחות חלקים מטורקיה (ארץ החתים המקראית), חלקים מעיראק, כל סוריה, ארץ ישראל, מזרח מצרים, חלקים מסודאן הצפונית והדרומית, אוגנדה, אריתראה, אתיופיה סומליה, דג'יבוטי, קניה וייתכן שגם טנזניה, מלאווי ומוזמביק.

בכל השטחים שמניתי חיים אולי שני מיליארד בני אדם כך שלתומכי "ארץ ישראל השלמה" יש בעיה דמוגרפית במובן של 20 מיליון איש מתוך שני מיליארד איש שזה כמובן 0.001% ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

הים האחרון הוא ים תיכון: מזרח הוא קדם, ואחור הוא מערב (דרום הוא ימין וצפון הוא שמאל). הטקסט בדברים נכתבים מנקודת השקפה של משה המשקיף על הארץ מהר נבו.
יש לנו ערך על הארץ המובטחת ובראשו תמונה שנראית לי מופרכת. לי אישית (בתור מישהו שאינו מומחה בתחום) שבימי קדם מצריים הייתה תחום נפרד וגבולות הארץ לכיוונה היו איפשהו בין עזה לאל־עריש. יש שם כמה נחלים שיכולים להחשב כנחל מצריים (כלומר: הנחל שתוחם את הארץ לכיוון מצריים). תחימת הארץ בנילוס – מדינה שכוללת רק את החצי המזרחי של מצריים – אינה דבר הגיוני ולא זכור לי שהתקיימה מתישהו בהיסטוריה.
מאותה סיבה, כשכותבים שהמדינה תגיע עד נהר הפרת, הרבה יותר סביר להניח שמדובר לתחימה בברך הפרת, איפה שנמצא היום אגם אסד ולא למדינה שנמצאת רק בגדה המערבית של הפרת עד למפרץ הפרסי. וגם אז, מדובר על משהו שחורג מאוד מתחומי הסיפור של ספר יהושע. בסיפורי דוד מוזכרת הכנעה של ארם צובא (ממלכה ארמית שנדמה לי ששמה לא מוכר ממקורות אחרים) והעלאת מס של ממלכת חמת. כך מקבלים ממלכה שמגיעה בערך עד הפרת. תחומי ההשפעה של ישראל בימי אחאב ובימי ירבעם השני התקרבו אולי בפועל למשהו כזה. Tzafrirשיחה 09:13, 20 במרץ 2024 (IST)
אף אחד מתומכי ארץ ישראל השלמה לא מדבר על גבולות ההבטחה. אלו שני דברים נפרדים. ארץ ישראל מעולם לא השתרעה בפועל על גבולות ההבטחה שנתן הקדוש ברוך הוא לאברהם. לכן הדיבור היום הוא "צנוע" הרבה יותר ומתחשב בעיקר בשטחי יש"ע והגולן, ולמחמירים, גם סיני. יש בודדים שגם חולמים על כך שחלקים נרחבים ממדינת ירדן יהיו בידינו (נחלות ראובן וגד וחצי המנשה). ותן טלשיחה 23:31, 7 באפריל 2024 (IDT)

נראה שההתייחסות לאוכלוסייה המוסלמית בשטחים שיסופחו היא מעורפלת. ההנחה ששמעתי מספר פעמים היא שהם "ישמחו" לעזוב, ושתהיינה מדינות מוסלמיות ואחרות ש"תשמחנה" לקלוט אותם. וכל זה בעד תשלום שיעשה כמובן לא ע"י מדינת ישראל. לא ברור לי למה אנשים ישמחו לעזוב, עוד יותר לא ברור לי למה מדינות אחרות ירצו לקלוט את המהגרים קשי היום הללו. לא פחות מטריד בעיני הוא הפתרון של אזרחות חלקית לאנשים שנולדו וגדלו על האדמה הזו, והופכים לאזרחים סוג ב' ואיכשהו זה לא נחשב אפליה. וכמובן הנטל של אוכלוסיה דלה שרבים ממנה מובטלים שנים רבות על קופת מדינת ישראל. למה לנו הצרות האלה? אוצולשיחה 23:41, 7 באפריל 2024 (IDT)

דופק מהיר וחזק

מצב טיפול: חדש


האם דופק מהיר (הרבה פעימות לדקה) ודופק חזק (הרבה "לחץ") חייבים לבוא ביחד?

כי נגיד בריצה קלה הדופק עולה (יותר פעימות) וכאשר מרימים משקולות אז יש פחות פעימות אבל צריך יותר כוח.

כאשר שומעים "בומים" חזקים באוזניים זה תמיד חייב לבוא בתדירות גבוהה או שלא?

מישהו פה מבין את הדבר שאני מדבר עליו? יש הבחנה כזאת בספורט או שאני סתם ממציא? ‫192.114.1.6716:16, 14 במרץ 2024 (IST)

לעניות דעתי, זה בדיוק להיפך: ככל שהדופק מהיר יותר הוא חלש יותר. בתנאים נורמליים ובמצב מנוחה, כמות הדם בגוף כמעט לא משתנה, ולכן כשכמות זו מוזרמת בגוף ביותר פעימות, כל פעימה מזרימה פחות דם. זה גם מתחבר עם אחד מתסמיני הטראומה – דופק מהיר וחלש, ועם הקביעה הדי מוחלטת שככל שהגוף יותר בכושר, הדופק יותר איטי (כי נדרשות פחות פעימות להזרמת כמות הדם, משום שכל פעימה מזרימה יותר דם).
הדברים גם כתובים בערך דופק:

במצב מנוחה, על הלב להזרים בדקה אחת את כל כמות הדם שבגוף, בממוצע - 4.5 ליטרים אצל אישה ו-5.5 אצל גבר. בזמן מאמץ, פעילות גופנית, התרגשות או פחד, על הלב להזרים יותר דם על מנת לספק יותר חמצן לשרירים, ולפיכך הדופק עולה.

אצל ספורטאים, אשר מתאמנים דרך קבע במצב של דופק מהיר, שריר הלב מתפתח וגדל, וכך גם גדל נפח הפעימה של הלב ובהתאם יורד קצב פעימות הלב במצב מנוחה. ערכי דופק במצב מנוחה לספורטאים הם 40–60 לדקה, וכך גם לאנשים אשר שומרים על כושר גופני גבוה.

יום נעים, אביתר ג'שיחה10:21, 17 במרץ 2024 (IST)

פרשת השבוע בתאריך 30.4.24

מצב טיפול: חדש


מהי? לוגי ; שיחה 16:20, 14 במרץ 2024 (IST)

שלושים באפריל 2024 יוצא ביום שלישי. בשבת שלפניה, לא יקראו את פרשת השבוע אלא קריאה מיוחדת לשבת חול המועד פסח. בשבת שלאחריה יקראו את פרשת אחרי מות.

חום גוף

מצב טיפול: חדש


האם זה נכון שכשנכנס זיהום לגוף, הגוף מעלה את הטמפרטורה של עצמו כדי להרוג את החיידקים/נגיפים המזיקים? אבל הרי הם מתים רק ב-100 מעלות. מה אכפת להם שחום הגוף עלה מ-36-37 ל-38-39?--‫2A00:A041:26E4:3E00:E525:58FD:789B:BA0323:59, 16 במרץ 2024 (IST)

האם ניסית לקרוא את הערך חום (תסמין)#השפעות חיוביות של חום הגוף? אציין גם שהטענה שלך לגבי מוות במאה מעלות לא מדויקת, ושכדאי לקרוא גם את דנטורציה.

מקסיקו

איזה סוג סוכריות נהוג לאכול לצד שתיית טקילה במקסיקו?

"מעדני מזרע"

מצב טיפול: חדש


איך "מעדני מזרע" פועלים, כאשר בישראל יש חוק איסור גידול חזיר? מה הטריק? אותה השאלה לגבי "מעדני מניה". ‫192.114.1.6714:41, 17 במרץ 2024 (IST)

"בהתאם לסעיף 2 לחוק, ההוראה אינה חלה במספר יישובים המפורטים בחוק שבהם אוכלוסייה ערבית-נוצרית גדולה". חזרתישיחה 15:49, 17 במרץ 2024 (IST)
אבל מזרע זה קיבוץ (אין אוכלוסיה נוצרית גדולה). והמפעלים של מניה נמצאים בראשון לציון. אז איך זה? ‫192.114.1.6716:11, 17 במרץ 2024 (IST)
מגדלים את החזירים במתקן עם רווח מעל הקרקע, שלא יזהמו את האדמה הקדושה. סיון ל - שיחה 14:04, 18 במרץ 2024 (IST)
אני לא בטוח שזו לא אגדה אורבנית. עמית - שיחה 14:53, 18 במרץ 2024 (IST)
אם זאת אגדה, אז מה המציאות? ‫192.114.1.6716:01, 18 במרץ 2024 (IST)
המציאות היא שבארץ ישראל יש הרבה מאוד חיות לא כשרות, חיות בר, חיות בית וחיות משק, ואף אחד לא חושב שהן מזהמות משהו. והביטוי, אגב, זה "לטמא". "לזהם" שייך לדת הירוקה. עמית - שיחה 17:30, 18 במרץ 2024 (IST)
באמת לא שמתי לב שעל יד בית ראש הממשלה האדמה קדושה. Tzafrirשיחה 17:40, 18 במרץ 2024 (IST)
למיטב ידיעתי, במזרע מעבדים בשר חזיר ואת הבשר קונים מאותם ישובים, שמותר להם לגדל חזירים. בברכה. ליששיחה 21:04, 18 במרץ 2024 (IST)
הגיוני! מופלטה לרעה ⁃ שיחה 21:16, 21 במרץ 2024 (IST)
במזרע לא מגדלים חזירים, אלא רק מייצרים מהם בשר. גידול חזירים מסחרי בישראל יש בעיקר בקיבוץ להב, והדרך שלהם להתמודד/לעקוף את חוק החזיר היא שזה "מכון מחקר", ש"עודפיו" משמשים לתעשיית הבשר. את מעדני מניה איני מכיר, ולדעתי זה בשר מיובא (שזאת גם שאלה איך אפשר מבחינה חוקית, אבל אני לא בקיא כל כך בזה. את להב אני מכיר מקרוב). Biegel • תייגו אותי במענה לדברישיחה 19:03, 24 במרץ 2024 (IST)
המידע מופיע גם בערך על חוק איסור גידול חזיר. אגב, אין, ולא הייתה, שום הגבהה. זאת המצאה. אם מישהו ירצח אדם באוויר - הוא לא יעבור על החוק?? Biegel • תייגו אותי במענה לדברישיחה 19:07, 24 במרץ 2024 (IST)

משררת מקללת

מצב טיפול: חדש

ביהודים באים יש מערכון שבו מוצגת משוררת ישראלית שפתאום מתחילה לקלל כאילו שיש לה תסמונת טורנט. במי מדובר? לא מצליח למצוא. ‫192.114.1.6717:40, 17 במרץ 2024 (IST)

אני מניח שהכוונה למערכונים שעוסקים ביונה וולך (למרות שהיא לא מקללת אלא מצטטת משיריה). אמיר מלכי-אורשיחה 09:36, 18 במרץ 2024 (IST)
תודה רבה. עכשיו הבנתי את המערכון. ‫192.114.1.6714:57, 18 במרץ 2024 (IST)

למה כל הזמן מפחידים אותנו מתוכנית הגרעין האיראנית?

מצב טיפול: חדש

(אינני מבין כל כך בנושאי נשק גרעיני וטילים, אז תסלחו לי מראש.)אך אם אני מבין נכון, פקיסטן חמושה בטילים גרעיניים מסוג Shaheen-III אשר בטווח שלהם יכולים לפגוע בישראל. ומכאן חזרה לשאלה שבכותרת, למה כל הזמן מפחידים אותנו מאירן שאין ברשותם נשק גרעיני ומתעלמים לגמרי מהאיום הפקיסטני? אולי אנחנו צריכים לחשוש מפקיסטן יותר ממה שאנחנו חוששים מאירן? יאצקין52שיחה 23:50, 18 במרץ 2024 (IST)

צריך לחשוש ממי שהסיכוי שיתקוף גבוה יותר (אירן, חיזבללה, חמאס, ערביי יהודה ושומרון) ולא ממי שיש לו נשק גרעיני (ארצות הברית, פקיסטן). חזרתישיחה 07:22, 19 במרץ 2024 (IST)
המשטר הפקיסטני לא מתעניין בישראל. המשטר האיראני דווקא כן. כבר עכשיו, גם בלי נשק גרעיני, המשטר האיראני מצליח להתעלל באזרחי ישראל ובפרט לארגן את הטבח בעוטף עזה. החשש הוא לאו דווקא שאיראן ישר תירה טיל גרעיני על ישראל, אלא שברגע שיהיה לה נשק גרעיני, זה יקפיץ למעלה את הביטחון והמוטיבציה של כלל אויבי ישראל; ותהיה התקפה משולבת בכל הגזרות - וישראל תהיה משותקת מפחד בגלל הגרעין האיראני.--‫2A00:A041:26E4:3E00:50F9:BF79:5193:F64C08:24, 19 במרץ 2024 (IST)
כמוכן, צפון קוריאה הראתה כבר איך היא מצליחה למנף את האיום בשימוש בנשק גרעיני כחלק ממדיניות חוץ. Tzafrirשיחה 08:33, 19 במרץ 2024 (IST)

דונה סטילה דימנה

מצב טיפול: חדש


שלום.מי זו או מי זה "דונה סטילה דימנה" ובאיזו שפה (אם אפשר גם התעתיק הלועזי מאותה שפה)?

מההקשר זה צריך להיות איזה מלאך שאחראי על ידיעת עתידות ע"פ הכוכבים וכד'.

תודה רבה ‫2A01:6502:A48A:78D0:416C:E7D7:C770:1DC009:42, 19 במרץ 2024 (IST)

תן כאן את הטקסט המקורי בבקשה
אם הוא היה יודע מה טקסט מקורי הוא לא היה שואל. מופלטה לרעה ⁃ שיחה 21:15, 21 במרץ 2024 (IST)!
הנה זה הטקסט המקורי: "להשביע כוכב. משביעך אני דונ"ה סטיל"ה דימנ"ה שתראה לי סימן, אם יחיה – יאיר ביותר, וא"ל [ואם לא] – יתעלם מעינך. וכן תעשה לכל שאלה שתרצה" ‫2A01:6502:A48A:78D0:95F3:D351:947C:C04207:08, 18 באפריל 2024 (IDT)

לטינית VS איטלקית

מצב טיפול: חדש


למה הן נחשבות לשפות שונות? הרי זה שלא שיום בהיר אחד הרומאים/איטלקים הפסיקו לדבר לטינית והתחילו לדבר איטלקית. היה תהליך התפתחות טבעית כמו שקורה בכל שפה.--‫2A00:A041:26E4:3E00:616D:A341:A4FB:56B15:32, 19 במרץ 2024 (IST)

מה בדיוק השאלה: למה יש להן שם שונה (לשם השוואה: אנגלית עתיקה ו אנגלית – שפות שונות ושם דומה)? איך קרה שנוצר השינוי (מהו בדיוק תהליך ההתפתחות הטבעי הזה)? למה הוא השפיע בצורה מאוד שונה על איטלקית ועל לטינית? Tzafrirשיחה 18:41, 19 במרץ 2024 (IST)
למה יש להן שם שונה
The Latin term Italicus was used to describe "a man of Italy" as opposed to a provincial. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
הניחוש שלי: הלטינית הייתה עדיין בשימוש (כנסייתי, ואולי גם פקידותי?) כשהאיטלקית קיבלה את שמה. לא הצלחתי להבין מבדיקה ראשונית מתי התחילו לקרוא לאותה שפה עממית „איטלקית״. Tzafrirשיחה 21:18, 21 במרץ 2024 (IST)
אז האם אפשר לומר שזו בעצם אותה שפה? ש"איטלקית" זה בעצם לטינית מודרנית?--‫2A00:A041:26E4:3E00:543B:CF5A:2483:462A23:20, 21 במרץ 2024 (IST)
היא שייכת לקבוצה שלמה של שפות שהתפתחו מלטינית וולגרית. אז באותה מידה אפשר לקרוא כך גם לצרפתית, ספרדית ועוד. Tzafrirשיחה 11:16, 22 במרץ 2024 (IST)

התקנת דוד חימום חשמלי

אם מתקינים, בנוסף לדוד חימום סולארי, גם דוד חימום חשמלי, זה יכול לגרום לירידה בלחץ המים?

לא עוטבדים ככה בדרך כלל כי מלאיפה מחוברת צנרת מים חמים??? אם לשני הדודים אז יתערבבו מים קרים מהדוד שמש ביום מעונן. אם "חיבור בטור" אז יש שא6לה של לחץ... לא להמציא גלגל! מופלטה לרעה ⁃ שיחה 21:14, 21 במרץ 2024 (IST)

ריקבון

מצב טיפול: חדש


כמה זמן אוכל טרי יכול להישמר בואקום מוחלט?--‫2A00:A041:26E4:3E00:7435:45C9:669F:E3AA15:58, 20 במרץ 2024 (IST)

אי אפשר להגיע לוואקום מוחלט. חזרתישיחה 22:53, 20 במרץ 2024 (IST)
אבל בוואקום קצת פחות ממוחלט: האוכל אולי יתפוצץ? Tzafrirשיחה 10:50, 21 במרץ 2024 (IST)
למה? חזרתישיחה 11:37, 21 במרץ 2024 (IST)
כי יש לחץ בתאים זשה ברורְְמופלטה לרעה ⁃ שיחה 21:12, 21 במרץ 2024 (IST)
ראה הערך ליופיליזציה האזרח דרורשיחה 10:14, 22 במרץ 2024 (IST)

כניסת מזון לעזה

מצב טיפול: חדש


אני מעוניין במידע אמתי, לא דעה לכאן או לכאן:

1) מה כמות המזון (בטונות) שנכנסת מדי יום לעזה בימים אלו?

2) מה כמות המזון (בטונות) שנכנסה לעזה לפני אוקטובר 23?

אני אמשח אם מישהו יכול למצוא את המידע הזה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

2. [1] – כמות הסחורות הכללית. (מאתר גישה).
באופן כללי כמובן שקצת קשה להשוות בין שני המספרים מכיוון שכלכלת הרצועה השתנתה מאוד בעקבות המאורעות האחרונים. Tzafrirשיחה 15:44, 21 במרץ 2024 (IST)
כלומר בשיא מדובר בכ-160 משאיות ליום. אני די בטוח שאפשר לחשב כמה משאיות נכנסות היום, מכיוון שיש פה עניין ציבורי ובטחוני אז הגיוני שיהיו מספרים. ‫192.114.1.6719:03, 21 במרץ 2024 (IST)
מי שיכול לתת את המספרים (ובפרט אם זה עניין ציבורי ובטחוני כזה משמעותי) הוא המקור של גישה לנתונים: מתפ"ש. אם חסרים נתונים אפשר לשאול אותם ולקוות לקבל תשובות. Tzafrirשיחה 11:18, 22 במרץ 2024 (IST)
הנתונים של טרם המלחמה כנראה בידי מנהלת הקישור של מעבר ארז/רשות המעברים של משרד הביטחון + הגורם המנהל את מעבר רפיח. אפשר להגיש בקשה לחופש המידע לגופים הישראלים. איש עיטי - הבה נשיחה 11:27, 1 באפריל 2024 (IDT)

ירדן, מדינת אפרטהייד?

מצב טיפול: חדש

בתקופת 1948-1967 בשתי גדות הירדן גרו ערבים. האם מדינת ירדן ראתה בשתי האוכלוסיות שווי זכויות או שחלק היו אזרחים סוג את וחלק סוג ב'?כלומר האם אפשר להגיד שירדן היתה מדינת אפרטהייד? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

עד היום במדינות ערביות רבות, בהן סוריה ולבנון, יש מיעוט "פליטים" פלסטינים שלא קיבלו אזרחות ולא נהנים מזכויות שוות לאזרחים המקומיים. באופן לא מפתיע, זה לא מעניין אף אחד בעולם ובארגוני הזכויות, ואף אחד לא מאשים אותן באפרטהייד. – ד"ר MathKnight (שיחה) 20:32, 21 במרץ 2024 (IST)
ירדן ראתה את עצמה כפלסטין (זה מקור האופציה הירדנית) והעניקה לשתי הגדות מעמד שווה תחת חוקת 1950 ועד לניתוק הזיקה ב־1988. איש עיטי - הבה נשיחה 21:02, 21 במרץ 2024 (IST)
(כלומר: דווקא ירדן אינה כזו) Tzafrirשיחה 21:19, 21 במרץ 2024 (IST)
הדבר האבוסרדי כאן הוא לא המדיניות הירדנית אלה של גופים כמו אונר"א וארגונים דומים באו"ם ומחוצה לו שממשיכים לטעון שכל פלסטיני הוא בהכרח פליט. - זו הגדרה יחודית לפלסטינים (פליטות לא עוברת בירושה אחרת גם מיליוני הודים, פקיסטנים, יהודים, רוסים, גרמנים היו נחשבים עד היום פליטים) והיא במיוחד צורמת בירדן שבה 2 מתגוררים כיום 2 מיליון פלסטינים עם אזרחות ירדנית אבל בעיני ארגונים שונים הם נחשבים עדיין פליטים. האזרח דרורשיחה 10:18, 22 במרץ 2024 (IST)
האם לתושבי ירדן במעמד "פליט פלסטיני" יש אזרחות ירדנית? Corvus‏,(Nevermore)‏ 13:49, 22 במרץ 2024 (IST)
ירדן העניקה במהלך שנות החמישים (נראה לי שזה לא היה מיד ב־1950 אלא קצת לאחר מכן) אזרחות לכל ערבי שהחזיק באזרחות המנדט הבריטי. אני לא יודע האם כל הפלסטינים שבירדן קיבלו אזרחות, אבל כידוע מעמד פליט פלסטיני הוא דבר שלעולם לא פוקע. איש עיטי - הבה נשיחה 11:23, 1 באפריל 2024 (IDT)

מקור השם כח רדואן

מצב טיפול: חדש

לאחרונה הוספה לערך כח רדואן הטענה כי הוא קרוי על שם אברהם כוח. זה לא נשמח לי נכון... האמנם? ‏Pixie.ca‏ • שיחה 🎗 05:01, 22 במרץ 2024 (IST)

נראה משונה מאוד. בערבית כתוב فوج שזה סוג של יחידה צבאית (רגימנט). לפי ויקיאנגלית היחידה הזאת קרויה ע"ש עמאד מורנייה, שהכינוי שלו היה "חאג' רדואן". amikamraz, סיון ל, אלדד, יואל, בן עדריאל, Kulystab, שלו22, המקיסט, אנונימי מדי, בוסתן, עידן, Alon112, שמזןבעלי הידע בערבית? סיון ל - שיחה 08:00, 22 במרץ 2024 (IST)
שחזרתי את העריכה הזאת. מה שכתבה סיון. אלדדשיחה 10:08, 22 במרץ 2024 (IST)
فوج בהקשר צבאי הוא יחידה שגודלה אינו מוגדר, אכן רגימנט, ובעברית "אגד" או "כוח". Amikamrazשיחה 11:14, 22 במרץ 2024 (IST)

מכשיר מדידה רפואי עם אור ירוק

מצב טיפול: חדש

שמתי לב שבשעון החכם שלי יש מדי פעם אור ירוק מהבהב, בצד שפונה ליד (כלומר לא נועד לעיניים שלנו).

עקרונית השעון מודד דופק (BPM), ריכוז חמצן SPO2, וכיבול VO2 max (למרות שלא הבנתי איך). מה שלא ברור לי זה המנגנון הזה. למה אור ירוק מהבהב? Corvus‏,(Nevermore)‏ 17:59, 22 במרץ 2024 (IST)

חיפוש גוגל באנגלית אומר שהאור הירוק מודד את ה-BPM, וזה דווקא בצבע ירוק כי הוא מנוגר לאדום, ולכן נבלע בו. ראה לדוגמה כאן וכאן.

מה ראיתי?

מצב טיפול: חדש

דומה

יונה בנדלאק, Santacruz13, Aziz Subach,מנחם.אל, PurpleBuffalo‏, Tshuva, נחש קטן, יאיר דב, Gidip, פעיל למען זכויות אדם, אליגטור, Squaredevil, MathKnight‏, פרצטמול, assafn, דוב, מר בונד 007 , היום בין הערביים במהלך אימון ריצה ראיתי למרגלות חורבת מרשן (נחל שקמה, דרומית מערבית לברור חיל) חיה שנראתה כמו גירית גדולה מאוד. הראש שלה היה די מחודד, צבעה הכללי היה בז' בהיר ולאורך מרכז הגב היה פס שחור דק, כמו הגירית שבתמונה - רק שהייתה הרבה יותר שמנה, מה שלא הפריע לה לרוץ מהר. מה ראיתי?

נמיה? מופלטה לרעה ⁃ שיחה 16:36, 24 במרץ 2024 (IST)

אייכמן

מצב טיפול: חדש


בסרט המאמין נאמר שאייכמן למד יהדות, כולל משנה ותלמוד. זה נכון?--‫2A00:A041:26E4:3E00:C5C9:3D50:5DA2:939710:26, 24 במרץ 2024 (IST)

ככל הידוע לי, לא. ראה כאן. אדולף אייכמן למד מעט יידיש (משימה לא כ"כ קשה לדובר גרמנית) ומילים ספורות בעברית (לא משהו שנשאר עד שנות השישים, כשסוכני המוסד לא מצאו שפה משותפת). בכתבה שציטטתי, אפשר לראות שאייכמן נהג לשקר לגבי דברים רבים - כולל זה שהוא דובר עברית ויידיש. הוא הפך את עצמו מומחה ליהודים, ויותר מאשר שהתעניין ביהדות (משנה ותלמוד) התעניין בציונות, כפתרון לבעיית יהודי גרמניה - ולכן קרא ספר של הרצל ועוד על הציונות.
הנאצים כן התעניינו בקבלה, כמי שהתעניינו במיסטיקה באופן כללי. (¯`gal´¯)שיחה 13:21, 24 במרץ 2024 (IST)
זה אמירה כללית מידי מופלטה לרעה ⁃ שיחה 16:35, 24 במרץ 2024 (IST)

הקוראן באודיו

מצב טיפול: נענה


האם יש קריינים המתמחים בקריאת הקוראן בערבית בארץ ובעולם כמו דן כנר עם התנ"ך או ג'יימס ארל ג'ונס עם הברית החדשה?

תודה.

לא רק שיש כאלה אלא יש פי 1,000 בערך ממה שיש קרייני תנ"ך. כתוב ביוטיוב quran recitation ותקבל מאות ואלפי תוצאות כאלה. קריינות הקוראן נובעת מכך שהקוראן התפתח בסביבה מדברית שהיה קשה עד בלתי אפשרי להפיק בה נייר ואנשים שיננו חלקים ממנו כי לא יכלו לכתוב אותו והמסורת הזאת התקבעה באסלאם. אחרי שמוחמד נפטר היו גרסאות שונות של הקוראן ולכן החליף עות'מאן בן עפאן שרף את כל העותקים שמצא שלא התאימו לגרסה שלו ולכן מה שמקריינים היום זה את הגרסה של עות'מאן.

סרבוסייק

מצב טיפול: חדש

נתקלתי בערך סרבוסייק, אשר מופיע במספר ויקפדיות. אני תוהה לגמי אמתיות של הערך. הכלי המופיע בתמונה הוא כלי חקלאי, ראו כאן. ואני פה בשביל לשאול: האם אנחנו בטוחים במידע הטקסטואלי שמופיע בערך? עקרונית אפשר להשתמש בכלי חקלאי זה בשביל שחיטה, אבל נראה לי מאוד לא נוח. Corvus‏,(Nevermore)‏ 17:30, 24 במרץ 2024 (IST)

כשיש רצון ויש יכולת, כל דבר יכול להפוך לכלי רצח. בהיסטוריה העצובה שלנו יש למשל גם את ליל הקלשונים. אגב זה נכון במיוחד כשהקורבנות הם חלשים וחסרי אונים כמו אסירים במחנה ריכוז. אני מתאר לעצמי שבמצב כזה השומרים (מתוך שיעמום או מתוך אכזריות נטו) מחפשים דרכים אחרות "להשתעשע" עם הקורבנות ‫2A02:14F:1F0:FFFB:25E2:56EE:306:BFCA14:24, 27 במרץ 2024 (IST)

איך התגלגל התואר "מלך ירושלים" למלך ספרד

מצב טיפול: חדש


פיליפה השישי, מלך ספרד ירש מאבותיו את התואר "מלך ירושלים". ככל הידוע לי, ממלכת ירושלים חדלה להתקיים בשלהי המאה ה-13, ומלכיה היו בכלל מה שכיום נקרא צרפתים. כיצד,אם כן, התגלגל התואר הזה לספרד של המאה ה-21? ומה משמעותו של תואר כזה היום, כשאין ממלכה בירושלים למלוך עליה וירושלים נמצאת תחת ריבונות של מדינה אחרת (או מדינות אחרות)? Biegel • תייגו אותי במענה לדברישיחה 18:57, 24 במרץ 2024 (IST)

התואר הוא במקור של מלכי הצלבנים. הצלבנים כונו פרנקים. מקור השם לא ממש ברור. חלק לא מבוטל מהגל הראשון של הצלבנים אמנם הגיע מצפון צרפת ובלגיה, שטחים שהיו הבסיס המקורי של הפרנקים, אבל כנראה שבשלב הזה הכינוי החל להתייחס כבר לכל הצרפתים. המלך הראשון הגיע מבלגיה של ימינו, שטח שלא היה בשליטה צרפתית אלא בשליטת האימפריה הרומית הקדושה. הערך שלנו על מסעי הצלב מציין שבאותו זמן היה היה מתח בין הקיסר היינריך הרביעי (ההוא מקאנוסה) לאפיפיורות. אולי בגלל זה היו בעיקר צרפתים במסע הצלב הראשון והשם התקבע.
ממלכת ירושלים אבדה את השליטה בירושלים לאחר קרב קרני חיטין (1187), את עיקר השליטה בארץ באמצע המאה ה־13, עד שגם עכו אבדה בשנת 1291. בשלב זה כבר הפך התואר מלך ירושלים לחלק מתוארו של מלך קפריסין. וגם הממלכה הזו הפסיקה להתקיים בשלב מסוים.
אבל כבר בשלב ששליטי קפריסין טענו לכתר, קנה שארל הראשון, מלך נאפולי וסיציליה את התואר. עוד לפני כן הוא הרג טוען אחר לתואר, קונראד השלישי, מלך ירושלים. ממנו התואר עבר בירושה (ולעתים נמכר?) בין שליטים שונים באירופה.
זה מזמן כבר תואר חסר משמעות. Tzafrirשיחה 19:58, 24 במרץ 2024 (IST)
Tzafrir, את כל הראשית של דבריך על ממלכת ירושלים וממלכת קפריסין הכרתי. חידשת לי משם והלאה. תודה!

מיהי "יצרנית כלי הרכב הראשונה בגודלה בעולם"?

מצב טיפול: חדש

בפתיח לערך פולקסווגן, נאמר שפולקסווגן היא "יצרנית כלי הרכב הראשונה בגודלה בעולם". בפתיח לערך טויוטה, נאמר שטויוטה "היא יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם". כיצד נמדדת הגדוּלה הזו (היקף מכירות בדולרים, כמות רכבים שנמכרה, מספר מפעלים בעולם, הצעות אחרות שעוד לא עלו על דעתי), והאם אין סתירה בין המשפטים שצוטטו? לתשובתכם אודה. אביתר ג'שיחה11:58, 27 במרץ 2024 (IST)

הערך על טויוטה כולל מקור שמתייחס לשנת 2021 (והיא אז השנה השניה ברציפות). הערך על פולקסוואגן כולל מקור שמתייחס לשנת 2018 (והיא אז השנה הרביעית ברציפות). לפי המקור של טויוטה, התואר היה של טויוטה עד לפני 2016, ופולקסוואגן החזיקה בו בשנים 2016–2019. שניהם נוקבים במספרי יחידות שנמכרו. המקור של טויוטה מתייחס למכוניות וזה של פולקסווגן מתייחס ל„כלי רכב קלים״. Tzafrirשיחה 13:14, 27 במרץ 2024 (IST)
רבה תודה. זאת אומרת, אין סתירה בין הערכים כי כל אחד מתייחס לשנה אחרת. על כל פנים, כדאי למחוק (או לפחות לעדכן) את הנתון שמופיע בפולקסווגן, כי הנתון העדכני ביותר הוא שטויוטה היא יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם (לפי הכתבה "המניה צוללת? טסלה עדיין שווה יותר משבע יצרניות הרכב הגדולות בעולם ביחד", באתר iCar, שנכונה לתאריך 18/01/2024, רק לפני כחודשיים). אביתר ג'שיחה14:54, 28 במרץ 2024 (IST)

נזלת "לא נוזלת"

מצב טיפול: חדש


לעתים כיש אלרגיה (במיוחד בתקופת המעבר) יש תופעה שבה האף סתום, כלומר אי אפשר כלל להוציא או להכניס אוויר דרך האף. לעתים יש דבר אחר, שזה נזלת שנוזלת בכמויות מהאף.

האם יש שם לתופעה של אף סתום מול התופעה של אף נוזל? כי המקרה הראשון לא מרגיש "נוזלי", אלא כמו איזה "מוצק" שלא מאשר מעבר (מבחינת הרגשה). ‫192.114.1.6712:18, 27 במרץ 2024 (IST)

Nasal congestion. חזרתישיחה 13:28, 27 במרץ 2024 (IST)
אף סתום

מה מונע בעצם מתרחיש כמו שקרה בהאיטי להתרחש גם כאן?

מצב טיפול: חדש

שאלה היפותטית. כבר שנים שמדברים לא מעט בתקשורת על חוסר היעילות עד סכנת קריסה של המשטרה, חוסר האמון ההולך וגובר בשלטון החוק, ועוד כהנה וכהנה. מה בעצם מונע מאיתנו להגיע למצב כמו בהאיטי שבו ארגוני פשע קוראים תיגר בגלוי על מוסדות השלטון ופותחים במרד חמוש?

ובמידה ודבר כזה מתרחש ומשפחות פשע כלשהן מצליחות להשתלט בכוח על מוסדות השלטון. מה הצעדים הבאים? הפיכה צבאית? התערבות של כוחות בינ"ל?

כנראה שהמצב לא כל כך נורא. איש עיטי - הבה נשיחה 15:33, 27 במרץ 2024 (IST)
ובכן, אנחנו כבר שם, פשוט אצלנו קוראים להם "ארגוני טרור"... בברכה ובתודה, דג ירוק (שיחה) • יום רביעי בשבת, י"ז באדר ב' ה'תשפ"ד; ולמנינם: 16:49, 27 במרץ 2024 (IST).
לא צריך להיות מומחה כדי לדעת מה יקרה אם ארגוני הטרור הערבים יצליחו לשלוט פה... אמנם טכנית הם גם נחשבים לארגוני פשע אבל השאלה שלי הייתה ממוקדת בפשע המאורגן הישראלי במובן המוכר יותר של המונח (דומרני, אברג'ל, כל אלה. יודע מה, נכניס גם את הארגונים הערבים כמו ג'רושי ואבו לטיף וכו'. בוא נניח שיום אחד הם כורתים ברית ומשתמשים בכל האמצעים העומדים לרשותם בשביל להפיל את מוסדות השלטון) ‫2A02:14F:1F0:FFFB:25E2:56EE:306:BFCA18:34, 27 במרץ 2024 (IST)
אין חדש תחת השמש - ראה אופרה בגרוש. מה שאתה חושש שיקרה בעתיד, כבר קורה בהווה - יש לנו שר לביטחון פנים, שהוא בעל רשימה ארוכה של הרשעות פליליות, אבל הוא כנראה מתאים לראש ממשלה החשוד בקבלת שוחד והגורר משפטים לאורך שנים. גם שר משפטים המנסה לקעקע מנגנוני בקרה מתאים לתמונה ושרים נוספים הממנים את חבריהם לשירות המדינה תוך פיטורי עובדים טובים, שלא נמנים בין חבריהם, משלימים את התמונה. בברכה. ליששיחה 22:05, 27 במרץ 2024 (IST)
כשמדובר על התפרקות המדינה, לא מדובר על ארגונים חיצוניים אלא על מיליציות פנימיות. מהבחינה הזו התקדמנו קצת בשנים האחרונות: יש הרבה יותר נשק בידי אזרחים. מי שרוצה להבין מה הסכנה, צריך להסתכל על לבנון. יש בעיקרון מדינה, אבל היא לא ממש מתפקדת. יש מיליציה שחזקה יותר מהצבא הרשמי של המדינה. עכשיו המדינה כבר בפשיטת רגל. יש כל מיני צעדים שהיו יכולים להעשות כדי לתקן את המצב, אבל מוסדות המדינה משותקים. Tzafrirשיחה 06:20, 28 במרץ 2024 (IST)

חיילי קיבוצי השומר הצעיר יחסלו אותם מהר מאוד

" נוצ'טלה "

מצב טיפול: חדש

יש מקום בארץ שמגיש קינוח בשם "נוצ'טלה", שזה בערך בצק פוקצ'ה (שזה בצק שמרים זהה לפיצה) עם נוטלה ומסקרפונה. אני מנסה לפענח את השם והמקור של הקינוח. הסיומת "טלה" זה ברור מנוטלה, אבל ה"נוצ'" לא מצליח לזהות. מישהו מבין? Corvus‏,(Nevermore)‏ 14:58, 28 במרץ 2024 (IST)

"נוצ'ולה" באיטלקית זה אגוז לוז, רכיב מרכזי בממרח נוטלה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

מי מנהל את חמאס?

עשרות בכירים נהרגו, אבל חמאס מנהל משא ומתן כאילו כלום. חמאס עומד יציב על רגליו, שולט ומתמרן בשטח, מציב תנאים, מנהל דיון ברמה בינלאומית. אז מי הם אותם האנשים שמקבלים החלטות? הרי זה לא אותם המחבלים בשטח שמחוסלים מדי יום. אלו בכירים שמנהלים את הבכירים. אז מי הם אותם המהנגים שיש ביכולתם לנהל את חמאס למרות כל האבדות?

יחיא סינוואר ומוחמד דף בחיים. גם איסמעיל הנייה וחאלד משעל בחיים, אם כי שניהם פחות מקבלים החלטות לפי מה שאני מבין. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

עברית עתיקה

מצב טיפול: חדש

די ברור שבעברית עתיקה ביטאו את האות כ' כ k ולא h. המילה שלך נכתבה שלכ (𐤔𐤋𐤊) אבל האם ההיגוי היה shelak או shelka/shelki כמו בערבית?

תודה. ‫2A10:8012:15:3790:F04B:62B1:D927:848A07:21, 30 במרץ 2024 (IDT)

הא זה לא נכון כי אז לא היה כ עם ובלי דגש מופלטה לרעה ⁃ שיחה 17:12, 31 במרץ 2024 (IDT)
זה בערך מה שכתב האלמוני: במקור היה רק מה שנקרא היום כ’ דגושה. ר’ דגש קל#עיון בלשני היסטורי. Tzafrirשיחה 00:25, 1 באפריל 2024 (IDT)
אז מה היה ההבדל כין כ ל ק???מופלטה לרעה ⁃ שיחה 09:11, 5 באפריל 2024 (IDT)
ק הייתה עיצור וילוני, מסודק ואילו כ הייתה (ועודנה) עיצור וילוני, סותם, אטום. אמיר מלכי-אורשיחה 09:48, 5 באפריל 2024 (IDT)
אם כך, למה מילים שונות עם העיצור של כּ עברית תועתקו ל־ק’ בערך באותה התקופה? לדוגמה: wikt:קרקס. מתי ההגיה של ק’ הפסיקה להיות מסודקת? Tzafrirשיחה 12:10, 5 באפריל 2024 (IDT)

נסיעה מהחרמון לאילת

מצב טיפול: נענה


האם יש אדם שבמסגרת עבודתו צריך לנסוע מהחרמון לאילת או הפוך?--‫2A00:A041:26E4:3E00:9C33:D6C4:E838:E21F23:06, 30 במרץ 2024 (IDT)

נהג מונית, אם מישהו מזמין נסיעה כזו. נהג הסעות שלוקח ילדים מאילת לטיול בחרמון. אסף השני - לדף הסיכה. ישוחרר איתמר! 00:06, 1 באפריל 2024 (IDT)

דרק מוד? DARK MODE?

יש דרק מוד של ויקיפדיה DARK MODE? מופלטה לרעה ⁃ שיחה 05:49, 31 במרץ 2024 (IDT)

העדפות ← גאג'טים --> עיצוב --> מצב כהה איש עיטי - הבה נשיחה 21:10, 31 במרץ 2024 (IDT)
תודה עובד. מופלטה לרעה ⁃ שיחה 00:59, 1 באפריל 2024 (IDT)

יחס לחטופים

מצב טיפול: חדש


שלשום שודרה עדות של סבתא שחזרה מהשבי של הג'יהאד האסלאמי. אני התרשמתי שהיחס שהיא קיבלה היה פחות מפלצתי מהיחס שקיבלו חטופים בשבי חמאס. האם ייתכן שהג'יהאד האסלאמי פחות מפלצות מחמאס, או שזה מקרי לחלוטין?--‫2A00:A041:26E4:3E00:D89E:811A:E23C:E29A14:39, 1 באפריל 2024 (IDT)

מנחש שזה שילוב של התחושה שמדובר בנכס אסטרטגי שיש לשמור עליו, בשביל מו״מ, ודעת קהל בינלאומית, כדי לקבל אהדה מסויימת. (¯`gal´¯)שיחה 02:53, 2 באפריל 2024 (IDT)
ערכתי את השאלה למקרה שהיא לא הייתה ברורה.--‫2A00:A041:26E4:3E00:9819:4E96:524A:1C7909:50, 2 באפריל 2024 (IDT)
אתה מבין שאתה מדבר על בני אדם שפרצו לישראל, השחיתו, רצחו ואנסו ואז חטפו בני אדם ומחזיקים אותם חודשים בשבי? במקרה כזה מאוד מגוחך לנסות ליצור "מדרג מפלצתיות" בין החמאס לג'יהאד האיסלאמי. שני הארגונים הם ארגוני טרור נפשעים שצריך למגר מהעולם. ותן טלשיחה 23:35, 7 באפריל 2024 (IDT)

עב"מ

מצב טיפול: חדש


האם זה תקין להשתמש במונח עב"מ עבור רחפנים בלתי מזוהים שנשלחים לישראל?

אם אתה יודע שמדובר על רחפן, הרי שמדובר על עצם מזוהה. מה שכן, הערך שלנו על עב"מעצם בלתי מזוהה – הוא בעצם ערך על (Unidentified flying object) – הוא מתייחס רק לעב״מ מעופף. מה לגבי עצם לא מזוהה שנע על הקרקע? על המים? עצם דומם לא מזוהה? באופן כללי, מדובר על עצם לא מזוהה, ואם העצם לא מזוהה, ברור שאפשר להגיד עליו שהוא לא מזוהה. Tzafrirשיחה 09:52, 2 באפריל 2024 (IDT)

שיקום ואלימות בכלא

מצב טיפול: חדש


למזלי אני מכיר כלא רק מסרטים. ובסרטים הכלא לרוב מתואר בתור מקום מאוד אלים, שבו אסירים מפעילים אלימות פיזית קבועה כלפי אסירים אחרים, כשהסוהרים לעתים אף הם משתמשים באלימות פיזית כלפי האסירים.

האם התמונה הזאת נכונה עובדתית?

שאלה שניה: כלא לעתים מוצג בתור ניסיון שיקום של העבריין לצורך חזרתו לחיים נורמטיביים. מבחינה מספרית, כמה אחוז מהמשוחררים בישראל ובעולם חוזרים לעולם הפשע? בסרטים הרבה פעמים מוצג שאדם שהיה עבריין קל יחסית לפי הכלא לומד להיות עבריין קשה, כך שבמקום להשתקם הוא הופך לאלים ומסוכן.

האם עיינת בערך שיקום אסירים בישראל?
כן. האם את/ה עניינת בו? כי אין שם את המידע שביקשתי.
כן, ובדגש על הקישורים. לדוגמה, ממסמך ממרכז המחקר של הכנסת: "אוכלוסיית האסירים הקטינים המאופיינת ברצידיביזם (קרי, חזרה למאסר תוך חמש שנים מהשחרור) גבוה במיוחד – לפי נתוני שב"ס כ-75% מהקטינים ששוחררו ממאסר בשנת 2008 חזרו לכלא עד שנת 2013. שיעור זה גבוה בצורה ניכרת משיעור הרצידיביזם של כלל האסירים – כ-41%. יצוין כי בספרות המחקר ובקרב אנשי מקצוע יש מחלוקת באשר לאפקטיביות של הטיפול במסגרת מוסדית: מצד אחד נטען שהטיפול המוסדי בנוער עבריין אינו מצליח להשיג את יעדיו, והוא עלול להגביר את ההתנהגות העבריינית בקרב החניכים. ומצד שני נטען ששהות במסגרת סגורה מאפשרת לבני הנוער פסק זמן, שבו ניתנת להם הזדמנות לעבד את הקונפליקטים שבחייהם, להגיע לתובנות ולגייס כוחות". (עמ' 4 של מסמך שיקום אסירים קטינים).
יש ויש. מציע לך לראות את הסדרה "בתוך בתי הסוהר הקשים בעולם". חזרתישיחה 00:32, 3 באפריל 2024 (IDT)
לשואל המקורי: התנדבתי (יחד עם עמיתים לעבודה) לפעילות עם בני נוער בבית כלא באזור השרון, וכך היכרתי (קצת) את בית הכלא מבפנים, על אסיריו וסוהריו. מצד אחד, זה מקום מאוד אלים כפי שתיארת - אסירים מנסים להיות אלימים כלפי אסירים אחרים, וגם הסוהרים. אבל יש שם שיטה כמו "מקל וגזר", וכל אחד חושב גם על עצמו. מי שמתנהג יפה מקבל יותר זמן פנוי בחצר, תקציב קטן לממתקים, ביקורי משפחה וכד', ומי שנוהג באלימות מקבל פחות מכל אלה, ועלול למצוא את עצמו בבידוד או בצינוק. בביקור מגלים גם דברים טריוויאליים כביכול - האסירים לא יכולים לפתור תשבץ, למשל, בגלל שאין בכלא מכשירי כתיבה, כי הם עלולים לשמש ככלי חד. יש ספרי קריאה אבל מותר לקרוא רק בחדר ייעודי ותחת השגחה. כנראה שגם בספר עלולים להשתמש בצורה קטלנית. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 15:40, 21 באפריל 2024 (IDT)

האם יש חוק האוסר עצירה פתאומית בכביש מהיר?

מצב טיפול: חדש


כביש של 100 קמ"ש נגיד. מישהו מחליט לעצור בשולי הדרך ודופק ברקס בכל הכוח. האם הפעולה אסורה בחוק?

לא בטוח שהבנתי. לפי תקנות התעבורה, סעיף 69ג: "בדרך מהירה אסורה העלאת נוסעים או הורדתם או עצירת רכב, העמדתו או חנייתו בכל מקום שבין הגדרות הקובעות את גבולות רצועת הדרך, אלא אם סומן אחרת." אסור "להחליט לעצור בשולי הדרך" בדרך מהירה (לגבי דרך שאיננה עירונית, במידה ומותר לנהוג בה 100 קמ"ש, יש סיבות שמותר לעצור בצד, מפורט בתת סעיף ב). וכן תת סעיף ה: "הוראות תקנות משנה (א), (ב) ו־(ג) לא יחולו על עצירתו או העמדתו של רכב שהיה הכרח לעצרו ולהשאירו עומד באופן זמני על פני הכביש עקב קלקולו, ובלבד שנוהג הרכב יעשה את כל הדרוש כדי להסיעו לשולי הדרך במידת האפשר ולהרחיקו מהדרך בכלל במהירות האפשרית." ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
מתוך תקנות התעבורה: כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות; כל עובר דרך חייב להתנהג באופן שלא יקפח זכותו של אדם להשתמש שימוש מלא באותה דרך; יגרום נזק לאדם או לרכוש ולא יתן מקום לגרום נזק כאמור; יפריע את התנועה ולא יעכבנה; יסכן חיי אדם. לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות. לא יסטה נוהג רכב מנתיב נסיעתו אם עלול הדבר לגרום להפרעה או לסיכון. נוהג רכב ... לא יסטה מקו נסיעתו, אלא במהירות סבירה ובמידה שהוא יכול לעשות זאת בבטחה בלי להפריע את התנועה ובלי לסכן אדם או רכוש. הנוהג רכב בדרך שאיננה עירונית, המסומנת כדרך ראשית או אזורית על-ידי תמרור מודיעין לא יעצור את רכבו, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד על הכביש או על שולי הדרך בין בהשגחה ובין שלא בהשגחה. חזרתישיחה 00:45, 3 באפריל 2024 (IDT)
מחילה מכל המגיבים, אבל יש סעיף קונקרטי יותר – סעיף 53 לתקנות התעבורה: ”לא יבלום נוהג רכב את רכבו פתאום, אלא לשם מניעת תאונה שאי-אפשר למנעה בדרך אחרת או אם הדבר הכרחי מטעמי בטיחות התנועה”. דגש - שיחה 04:02, 3 באפריל 2024 (IDT)

האם כל המדינות הדיקטטוריות קוראות לעצמן דמוקרטיה?

מצב טיפול: חדש

רשימה חלקית של "רפובליקות דמוקרטיות" כביכול:

  • Democratic People's Republic of Korea
  • Democratic Republic of the Congo
  • Somali Democratic Republic
  • Democratic Kampuchea
  • Democratic Republic of Afghanistan
  • Democratic Republic of Vietnam
  • Lao People's Democratic Republic
  • Federal Democratic Republic of Ethiopia
  • Democratic Republic of Yemen
  • Democratic Republic of Madagascar
  • People's Democratic Republic of Algeria
  • Sahrawi Arab Democratic Republic

ועוד ועוד.

גם ברה"מ אם אני לא טועה הגדירה עצמה כדמוקרטיה, יחד עם יתר הגוש הקומוניסטי. וגם גינאה המשוונית, סין, קובה ורוסיה המודרניות מגדירות עצמן כדמוקרטיות.

אז אם מוצאים את הממלכות ו"מדינות לכעורה" מהתמונה: כל מדינות העולם טוענות שהן דמוקרטיות? ‫192.114.1.6712:56, 3 באפריל 2024 (IDT)

לא מדובר על כל הדיקטטורות. לדוגמה, האיטי של פרנסואה דובליה ושאר דיקטטורות מהצד הימני בימי המלחמה הקרה לא השתמשו בשם הזה. השם הזה היה השם המקובל למדינות קומוניסטיות בימי המלחמה הקרה. השאלה שעליה צריכים לענות היא למה. כמוכן מאז מלחמת העולם השניה כמעט לא נוצר אף משטר מלוכני (למעט, אולי ספרד שלאחר פרנקו, אבל גם הוא החשיב את עצמו עוצר). צפון קוריאה היא היום ממלכה בפועל, אבל לא בשם. הרפובליקה האסלאמית של איראן מגדירה את עצמה אמנם כרפובליקה אבל (להבנתי) לא כדמוקרטיה. Tzafrirשיחה 14:04, 3 באפריל 2024 (IDT)
אני מבין שבגוש הקומוניסטי של המלחמה הקרה היתה אופנה לקרוא לעצמך "רפובליקה דמוקרטית/עממית". וחלקן אף קיימו בחירות (עם כי עם מועמדים מאותה מפלגה, או מועמד יחיד). מה שאני תוהה לגביו הוא האם קיים משטר לא מלוכני כלשהו שמגדיר את עצמו באופן מלא בתור דיקטטורה, מבלי להוסיף "דמוקרטיה"/"רפובליקה" בשם או לטעון לכך שהוא מקיים משטר דמוקרטי. ‫192.114.1.6715:29, 3 באפריל 2024 (IDT)
למדינת ישראל לא קוראים אפילו „רפובליקה״, שלא לדבר על דמוקרטיה. זה לא היה מספיק חשוב למייסדי המדינה להדגיש בשמה. אגב, רפובליקת תימן הדמוקרטית העממית קמה בשטח שלא היה בדיוק תימן קודם לכן אלא המושבה הבריטית מושבת עדן והפרוטקטורט של עדן (אנ') שנשלטו בכלל מהודו. Tzafrirשיחה 16:14, 3 באפריל 2024 (IDT)
יש סרטון נחמד ביוטיוב שסוקר את מידת דמוקרטיותן של כל המדינות שמכילות את המלה "דמוקרטית" בשמן הרשמי. באופן לא מפתיע, כולן בתחתית הרשימה של מדד הדמוקרטיה העולמי :)--‫2A00:A041:26E4:3E00:D12D:B6B4:8A23:76EB16:20, 3 באפריל 2024 (IDT)
ערך מורחב – דמוקרטיה עממית
איש עיטי - הבה נשיחה 18:20, 3 באפריל 2024 (IDT)
הכי לא: Deutsche Demokratische Republik חזרתישיחה 18:49, 3 באפריל 2024 (IDT)

קולוניאליזם

מצב טיפול: חדש


מה הסיבה לכך שרק עמי אסיה נותרו אותנטיים (למרות שסבלו מכיבושים אירופאיים), בעוד עמי כל שאר העולם אימצו את הנצרות ואת השפות האירופאיות?--‫2A00:A041:26E4:3E00:D12D:B6B4:8A23:76EB16:17, 3 באפריל 2024 (IDT)

אמצו את השפות האירופאיות? נשווה את הודו#דמוגרפיה לדרום אפריקה#דמוגרפיה. בשתי המדינות האנגלית היא לינגואה פרנקה. בשתיהן היא גם לא שפת האם של רוב האוכלוסיה. נראה לי שיש מצב די דומה בהרבה ארצות באפריקה ואסיה (אם כי אולי יש בהן איזו שפה מקומית שולטת). דווקא בדרום אמריקה ומרכז אמריקה יש יותר ארצות שבהן האוכלוסיה המקומית הוחלפה כמעט לחלוטין והשפות שמדוברות שם הן בעיקר שפות אירופאיות אבל גם קצת אפריקאיות ואפילו קצת אסייתיות. כמוכן יש שם לא מעט מדינות עם השפעה של השפה והתרבות הערבית. וגם מדינה אחת שבה יש השפעה חזקה של המתיישבים מטייוואן. Tzafrirשיחה 16:45, 3 באפריל 2024 (IDT)
כן, אימצו את השפות האירופאיות. תושבי כל מדינות צפון אמריקה, מרכז אמריקה, דרום אמריקה, האיים הקריביים, אוסטרליה וניו זילנד, כמו גם ברוב אפריקה, מדברים בשפות אירופאיות. לא צריך בכוח לתקן כשאין מה לתקן. השאלה היא למה אסיה יוצאת דופן. למה באסיה - ורק באסיה - השפות, הדתות והתרבויות המקומיות נשמרו היטב?--‫2A00:A041:26E4:3E00:D474:D151:CF40:11A817:50, 3 באפריל 2024 (IDT)
הנתונים שכתבת שגויים בחלקם, כאמור. Tzafrirשיחה 18:17, 3 באפריל 2024 (IDT)
זה תלוי ברמת הפיתוח של התרבות הקיימת - תרבויות מפותחות כמו תרבויות אסלאמיות שרדו את האימפריאליזם בדרום מזרח אסיה, מרכזה, המזרח התיכון וצפון אפריקה בגלל חוסנן. כך גם התרבות ההינדית הייתה מפותחת דיה כדי לשרוד תחת הכיבוש המוסלמי ואחר מכן הבריטי. האזורים בהודו בעלי רוב נוצרי הם בעיקרם אזורי שבטים (אדיוואסי) שהיו בעלי תרבויות מקומיות חלשות למדי. סין ברובה לא הייתה תחת שלטון קולוניאלי מערבי, ויפן הייתה מעצמה קולוניאלית בעצמה. איש עיטי - הבה נשיחה 18:26, 3 באפריל 2024 (IDT)
מה זה אומר "תרבות מפותחת" או "תרבות לא מפותחת"?--‫2A00:A041:26E4:3E00:D474:D151:CF40:11A818:34, 3 באפריל 2024 (IDT)
בדרום קוראה, שמעולם לא הייתה בכיבוש בתקופה הקולוניאליסטי, ויש לה תרבות מגובשת, הנצרות הפכה לדת הנפוצה ביותר. באופן כללי לנצרות ולאיסלאם לענפיהן יש היום כוח משיכה רב יותר מלהרבה דתות אחרות. באפריקה שמדרום לסהרה התהליך של ניצור ואיסלום המשיך גם לאחר תום התקופה הקולוניאליסטית. ר’ לדוגמה w:Religion in Nigeria#Religious demographics‏. Tzafrirשיחה 18:39, 3 באפריל 2024 (IDT)
באוסטרליה ובניו זילנד, כמו בצפון אמריקה, מעט העמים הילידים שנשארו ממשיכים לרוב לדבר בשפות מקוריות. אבל הם מיעוט קטן והשפה הנפוצה היא שפה ממקור אירופי. באפריקה שמדרום לסהרה העמים שממוצא אירופי לרוב לא היו רוב האוכלוסיה בעצמם. השפה שלהם הפכה במקרים רבים לשפת המשכילים אבל לא בהכרח לשפת העם (אגב, השוו לאנגלית, שבשלב מסוים הייתה שפה שבה לא דיברו המשכילים אבל השאר המשיכו לדבר בה). Tzafrirשיחה 18:45, 3 באפריל 2024 (IDT)

מצאתי טעות בשאלה

אימפריאליזם אלסאמי כרוך בסוגים כל שהם של קולוניאליזם אסלאמי. ממש לא מדובר רק בנצרות. עמי אזור הלבנט הם שמיים דוברי ארמית דרומית, ערבית צפונית ועברית\כנענית שהיו עברים\בני ישראל\יהודאים\יהודים, שומרונים, מנדעים ונוצרים ומאוחר יותר חלקם עברו אסלאמיזציה וערביזציה וכיום רבים מצאצאיהם הם מוסלמים. זה נכון שהיו נישואי תערובת בין עמי האזור לפולשים השונים, בעיקר ערבים חג'אזים, אירופאים צלבנים, ומהגרים ממצרים, אבל זה לא מוחק את המוצא שלהם שציינתי לעיל. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

אבל איך כולם החלו לדבר ארמית פתאום? איך בבבל, לדוגמה, התחילו לדבר ארמית במקום בבלית? ארמית הייתה במקור אחת השפות המדוברות בארם (לצד גרסאות של חיתית, חורית וגם כנענית, ואולי עוד שפות). בימי השיא של ממלכת ארם דמשק, היא שלטה על כל סוריה, אבל זה לא נמשך הרבה זמן. ממלכת אשור בימי תגלת פלאסר השלישי הביסה אותה וסיפחה אותה. אבל לאשורים התברר שנוח להם להשתמש בשפה הארמית לצורכי מנהלה במקומות שונים, וכך השפה שרדה. גם האימפריה הפרסית השתמשה בארמית כשפת מנהל. לאט, לאט היא הפכה להיות שפה מדוברת. Tzafrirשיחה 09:47, 18 באפריל 2024 (IDT)
איך? לא יודע, לינגואה פרנקה של האזור לפני יוונית אני מניח. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
ואם נלך עוד קצת אחורה (קצת. רק אלף ומחצה), נראה שאנחנו לוקחים כמובן מאליו שהשפה הבבלית היא ניב של אכדית. האכדים הגיעו לשומר ודיברו שפה מאוד שונה. תוך כמה מאות שנים נראה שהשפה השומרית, שבה נולדה התרבות של אותו אזור, נעלמה כמעט לחלוטין. יתרה מכך, האכדית הפכה להיות לינגואה פרנקה (יותר מאלפיים שנים לפני הפרנקים המקוריים) אזורית ורק הארמית מלמעלה הצליחה להחליפה בסופו של דבר. אז התהליך של החלפת שפות קורה פעם אחרי פעם וגם ללא קולוניאליזם. Tzafrirשיחה 13:43, 19 באפריל 2024 (IDT)

מי זה הקורא קוראן הזה?

https://ibb.co/6NC7SnS

הצלחתי לקרוא רק את השם עבד אל רחמן ... לא הצלחתי לקרוא את השאר. מי זה? תודה.

עלי עבד א-רחמאן אל-חד'יפי. סיון ל - שיחה 07:33, 7 באפריל 2024 (IDT)

החזית העממית

מצב טיפול: חדש


1. איך ייתכן שחמאס מאפשר את קיומו של ארגון חילוני אנטי-דתי ברצועת עזה, ואף משתף איתו פעולה?
2. האם החזית העממית השתתפה רק בהתקפה על הבסיסים הצבאיים, או גם בטבח ובחטיפות?--‫2A00:A041:26E4:3E00:782F:9CDF:2B81:A62F08:53, 5 באפריל 2024 (IDT)

צל"שים של ה-7 באוקטובר?

מצב טיפול: חדש


במהלך 7 באוק' חיילים ומפקדים רבים נלחמה בגבורה והצילו מאות אזרחים. לדגומה, עידו סומך ודב לנג. האם ידוע על חלוקת ציונים לשבח על בלימת המתקפה? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

צל"שים ועיטורים מחלקים בד"כ לאחר המלחמה, וכנראה יהיו הרבה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

עזרה בזיהוי שיר

מצב טיפול: חדש

אוקיי זה הולך להיות כנראה חסר סיכוי אבל אולי מישהו יעזור לי לזהות שיר ישראלי מתחילת שנות ה2000 שתקוע לי בראש מאז למרות הרמזים המעטים והאולי טיפשיים שאני אתן.

  • זה שיר מ2004-5 כזה אולי קצת לפני אולי קצת אחרי
  • השיר מבוצע על ידי זמרת
  • השיר במקצב דאנס-פופ-צ'יל כזה סטייל "מטרופולין"
  • יש אחרי הפזמון מין מנטרה כזאת שחוזרת על עצמה "טה-טה רה-טה-רה-טה, טה-טה רה-טה-רה-טה"
  • נראה לי שהנושא הכללי היה אהבה נכזבת(?)

אני יודע שחלק מהרמזים האלו יישמעו לכם מטומטמים לאללה, אבל אני מעדיף לקחת את הסיכון בתקווה לפתור תעלומה מוזיקלית רבת שנים עבורי...

תודה לעוזרים! ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

נשמע כמו השיר "אה אה אה" של אפרת גוש, או שיר אחר שלה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
לא זה לא זה. "אה אה אה" יותר קצבי ממה שאני מחפש. הוא גם נראלי יצא הרבה יותר מאוחר. האמת שבהתחלה חשבתי שמדובר או בה או באמילי קרפל, אבל האזנתי לכל האלבום הראשון שלה מ2005 ולא מצאתי שם את מה שאני מחפש, ואמילי קרפל הוציאה אלבום ראשון באמצע 2008 ע"פ ויקיפדיה, אז כנראה שזה גם לא זה ‫2A02:14F:1F6:B615:44A0:A4B6:B8DD:AF4010:55, 11 באפריל 2024 (IDT)
@Barak a, תעזור לו? TheStrikerשיחה 11:41, 11 באפריל 2024 (IDT)
"עולם שלם בחוץ" של רוני דואני (סופרסטאר)? ברק אברגיל ~ דברו איתי ~ זוכרים את המוזיקה הישראלית ~ מיזם האירוויזיון 16:20, 11 באפריל 2024 (IDT)
גם לא... לא קרוב אפילו ‫2A02:14F:1F6:B615:44A0:A4B6:B8DD:AF4001:00, 12 באפריל 2024 (IDT)
זה קצת קרוב :/ יצא באותן שנים, ויש בו את הזמזום. חייב עוד קצת רמזים, בסוף אני בדרך כלל מצליח. ברק אברגיל ~ דברו איתי ~ זוכרים את המוזיקה הישראלית ~ מיזם האירוויזיון 01:03, 12 באפריל 2024 (IDT)
אם זה בכיוון של מטרופולין, ייתכן שמדובר בגרסה של אפרת גוש ל"בלי לומר מילה", ואם זה קצת מאוחר יותר אז אולי "אין לי מקום" בביצועה של דנה עדיני כחלק ממטרופולין (למרות שזה פחות פופ ויותר רוק). עוד ניחוש שפחות סביר בעיניי: so far של הבנות נחמה. ארז האורזשיחה 🎗 09:48, 12 באפריל 2024 (IDT)
גם לא...
עוד משהו: הזיכרון המוזיקלי שלי אומר שהשיר היה כנראה בסולם מינורי (כמעט בטוח שבA minor)
לא יודע כמה הרמז הזה עוזר לכם ‫2A02:14F:1F6:B615:44A0:A4B6:B8DD:AF4009:46, 14 באפריל 2024 (IDT)

מחבלים מסוממים

מצב טיפול: חדש


שמעתי שמועות ואני רוצה לוודא אם הן מבוססות או שזה מיתוס צהלי:

המחבלים שיצאו למתקפה על ישראל היו תחת השפעת סמים ממריצים שונים, מסוג "קפטגון" שפוגע באפשרות להפעיל שיקול דעת. האם זה נכון? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

כן. הסם מיוצר בעיקר בסוריה, חברה בציר ההתנגדות לישראל. ראה תעשיית הקפטגון הסורית. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
עצם העניין (סימום לוחמים טרם יציאה לקרב) הוא דבר שנעשה בעבר (ראה את המידע הכלול בen:Category:Psychoactive drugs and the military). האם עשו זאת במקרה הנוכחי? לא אדע. איש עיטי - הבה נשיחה 11:29, 12 באפריל 2024 (IDT)

כל כך קל לפגוע במרכבה?

מצב טיפול: חדש


במהלך המלחמה מחבלים עם מספר טילי כתף ורימונים הצליחו לגרום לנזק כבד לטנקים משורה הראשונה בישראל, להרוג שריונרים ולהוציא מספר כלים מכלל שימוש. באמת טנקים היום זה כבר לא מה שחשבנו? אפשר יחסית בקלות לנטרל טנק מרכבה? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

לא ניתן לנטרל בקלות טנק מרכבה, עובדה שרוב מוחלט של הטנקים שנלחמו במלחמה לא נוטרלו, אלא רק חלק קטן. אין הצלחה של 100 אחוז בשום דבר. תלוי במערכות שפועלות, בפעילות של החיילים, בפעילות של המחבלים וכו'. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
גם רוב הטנקים שנפגעו היו מדגם סימן 3 שהוא טנק ישן שנמצא בשימוש ביחידות מילואים, וחסר מערכות המיגון שיש לסימן 4. ‫2A02:14F:1F6:B615:44A0:A4B6:B8DD:AF4011:00, 11 באפריל 2024 (IDT)

לחטיבת צנחנים יש מטוסים בכוננות?

מצב טיפול: חדש


כל הרעיון של צנחנים זה חיילים שניתן להצניח אותם מהאוויר.

האם יש מטוסים בכוננות שנועדו להקפצה (כמו שנגיד היה ב7 באוקטובר) או שהחטיבה צריכה להזמין מראש מטוסים מחיל האוויר וכל פעולת הצנחה היא מצבע שחייב להיות מתוכנן כמה ימים מראש?‫192.114.1.6714:54, 8 באפריל 2024 (IDT)

אני ממש לא מומחה, אבל נראה לי שצנחנים כבר מזמן לא צונחים (צניחה צבאית כי יותר נוח בדרך כלל להנחית אותם במסוקי תובלה. לעניין השם, עד היום יש יחידות בצבאות שונים שנקראות בשמות של יחידות פרשים (לדוגמה: רגימנט ההוסרים המלכותי של המלכה). מתי הייתה הצניחה המבצעית האחרונה בעולם? ראיתי אזכורים רבים למבצעים מימי מלחמת העולם השנייה. אני מניח ששתי הצניחות של מבצע קדש לא היו האחרונות. מה בא אחריהן? Tzafrirשיחה 15:28, 8 באפריל 2024 (IDT)
צפריר, כאן יש כתבה על צניחה ב-2003 בעיראק. שואל, כאן יש ראיון עם טייס מסוק יסעור שהטיס צנחנים ב-7 באוקטובר.

ויתור על אזרחות ישראלית

מצב טיפול: חדש

יש מדינות בהם בשביל להתאזרח צריך לוותר על אזרחות זרה. נגיד יהודי ישראלי מוותר על אזרחות ישראלית ואז מקבל אזרחות זרה. חוזר לישראל ומבקש לקבל אזרחות ישראלית בחזרה. האם יקבל?

כן Shannenשיחה 21:30, 8 באפריל 2024 (IDT)
יכול להיות שהמדינה בה התאזרח תרצה שיוותר על אזרחותו. ר' אזרחות כפולה. איש עיטי - הבה נשיחה 21:34, 10 באפריל 2024 (IDT)

מציאת מאמרים ספציפיים על ההיסטוריה המוקדמת של מחשבים בסין

מצב טיפול: חדש

שלום, אני כותב ערך על פרופסור Xia Peisu (אנ'), חלוצת מחשוב סינית. נתקלתי בהפניות למספר מאמרים שעוסקים בה או בנושאים היסטוריים שקשורים אליה, אך לא הצלחתי להשיג גישה אליהם. אשמח לעזרה.

המאמרים:

  • Xia Peisu, ‘‘The First Electronic Computer Research Group in Our Country,’’ The Historical Materials of Chinese Science and Technology, 1985, vol. 6, no. 1.
  • Fan, X. B. (1986). The recollection of several affairs in the early period of the development of computing institute. In The Thirty Years of the Institute of Computing Technology of CAS (1956–1986), pp. 45-52. Beijing: Institute of Computing Technology of CAS. מאמרים אחרים מהכרך הזה גם יתקבלו בברכה. (הערה: סקפטי שזה יהיה זמין, כאן חוקרים סינים בעלי גישה לארכיון האקדמיה הסינית מתייחסים לכרך הזה כ"restricted publication").
  • כאן בתחילת עמוד 7 מזכירים מאמר שנקרא Wang Chuanying, the First Three-Person Computer Group in China.

2 המאמרים הראשונים מצוטטים כאן, והמאמר השני מצוטט גם כאן. ייתכן שהמאמרים בסינית (למרות שהציטוט באנגלית).

Shaun The Sheep, the_duke, UncleMatt, יואל, Tshuva, אלדדבעלי הידע בסינית, ייתכן שתוכלו לעזור.

Galarantyשיחה 21:48, 8 באפריל 2024 (IDT)

@Galaranty, מצאתי רק את זה, המאמר בסינית. סיון ל - שיחה 10:41, 11 באפריל 2024 (IDT)
תודה :) אבל לצערי המאמר לא זמין בלי לשלם... Galarantyשיחה 01:04, 12 באפריל 2024 (IDT)

ניכוי פנסיה מעובד ומעסיק

מצב טיפול: חדש

מעסיק לא הפריש פנסיה במשך שנים, וגם לא ניכה לעובד את ההפרשה מהמשכורת. בסופו של דבר העובד פוטר והוא מנסה להשיג את הזכויות שלו. האם העובד צריך כעת להפריש בעצמו לפנסיה את כל הסכום שלא ניכו ממנו במשך שנים, או שזאת בעיה של המעסיק והוא צריך להפריש גם את הצד שלו וגם את הצד של העובד לשעבר? ‫2A00:A041:349C:8800:418E:175A:BA47:2FA718:19, 9 באפריל 2024 (IDT)

זה הזמן למצוא עו"ד שמתמחה בדיני עבודה. Shannenשיחה 09:33, 10 באפריל 2024 (IDT)

כיצד טרומן פיטר את דאגלס מקארתור?

מצב טיפול: חדש

במדור היום בהיסטוריה של 11 באפריל נכתב כי ביום זה (בשנת 1951, במהלך מלחמת קוריאה) פיטר "נשיא ארצות הברית הארי טרומן... את הגנרל דאגלס מקארתור, מפקד כוחות האו"ם בקוריאה".

שאלתי ובקשתי: מהי הסמכות של נשיא ארצות הברית על מפקד כוח של האו"ם, ואיך הוא היה יכול לפטר אותו? האם מי שממונה על מפקד כוח ששלח האו"ם הוא לא נשיא מועצת הביטחון של האו"ם או מזכ"ל האו"ם? רוב תודות ויום נעים, אביתר ג'שיחה14:21, 11 באפריל 2024 (IDT)

כוח האו"ם הלז היה בעיקרו כוח צבאי אמריקאי ואת מלחמתה הוא נלחם. (ברית המועצות החרימה את ישיבות מועצת הביטחון של האו"ם במהלך המלחמה). איש עיטי - הבה נשיחה 18:41, 11 באפריל 2024 (IDT)
I deeply regret that it becomes my duty as President and Commander-in-Chief of the United States military forces to replace you as Supreme Commander, Allied Powers; Commander-in-Chief, United Nations Command; Commander-in-Chief, Far East; and Commanding General, U.S. Army, Far East. הפיטורים נעשו על ידי בראדלי. כמובן על פי רצונו של טרומן. כך שהפיטורים היו הזזת מקארתור מתפקידו בלבד

מיהו נשיא מועצת הביטחון של האו"ם?

מצב טיפול: חדש

בערך על מועצת הביטחון של האו"ם נכתב ש"תפקיד נשיא המועצה עובר ברוטציה מדי חודש בין חברות המועצה". בערך המקביל באנגלית (United Nations Security Council), נכתב שהחודש הנשיאות נמצאת בידיה של מלטה, וגם מתוארת הרוטציה בין המדינות החברות. אך לא ברור מן הערך, מיהו הנשיא בפועל ואיך הוא נבחר. האם זה שגריר מלטה באו"ם? נציג מלטה במועצת הביטחון? נשיא מלטה? ראש ממשלת מלטה? אשמח להבהרת הנקודה הזו. רוב תודות, אביתר ג'שיחה14:54, 11 באפריל 2024 (IDT)

על פי הערך האנגלי העוסק ברשימת נשיאי מועצת הביטחון, הנשיא - או יותר נכון הנשיאה - הנוכחית היא ונסה פרזייר, שמשמשת כשגרירת מלטה באו"ם. TheStrikerשיחה 15:10, 11 באפריל 2024 (IDT)
תודה רבה. לפי הרשימה הנ"ל, באוגוסט 2023 כיהנה כנשיאת מועצת הביטחון לינדה תומאס-גרינפילד, שהיא שגרירת ארצות הברית באו"ם. חיבור שני הנתונים הללו, גורם לי להבין שנשיא מועצת הביטחון הוא שגרירהּ באו"ם של המדינה שהגיעה תורה ברוטציה. אביתר ג'שיחה16:26, 11 באפריל 2024 (IDT)
נכון. גם הנשיא שקדם לה ברשימה מבין אלו שיש להם ערכים בויקיפדיה, היה שגריר צרפת באו"ם. (ניקולא דה ריבייר שכיהן בינואר 2024) TheStrikerשיחה 11:16, 12 באפריל 2024 (IDT)

ניקוד באירוויזיון

מצב טיפול: חדש


האם יש מידע לגבי הנתונים הלא מעובדים (raw) של ההצבעות בכל השנים? האם ידוע הפער בין ההצבעות לניקוד ואולי גם לזהות הזוכים בעקבות זה? כי השיטה עצמה מעוותת לגמרי את התוצאה. כל מדינה מקלת כמות זהה של ניקוד, כלומר מתייחסים לכולם באופן שווה, גם אם כמות ההצבעות היא שונה. מכך, המתאם בין הנקודות יכול להיות שונה - 12 נקודות של מדינה אחת לעומת אחרת יכולים להיות שווים כמות שונה של הצבעות. כך גם הפער לניקודים הנמוכים יותר, למשל במדינה אחת, הפער בין 12 ל 10 נקודות, יכול להיות חצי, ובמדינה אחרת ל 3/4. אני מניח שהדירוג הוא על פי המקומות, מקום ראשון מקבל 12, מקום שני 10 וכן הלאה (כי לא מצאתי ממש מידע על אופן ההמרה). וגם יש התעלמות מהקולות שחולקו למדינות עם פחות מנקודה אחת, שגם יכולים להשפיע בהצטברות. בעבור דירוג השופטים לפני שהחלו הצבעות קהל, היה בשיטה הגיון, אבל עם הצבעות קהל זה פחות מייצג. (¯`gal´¯)שיחה 22:46, 11 באפריל 2024 (IDT)

תלונת דרום אפריקה נגד ישראל בגין רצח עם

מצב טיפול: חדש


שלום למומחיםות,

1. מדוע ההחלטה הסופית של בית הדין צפויה לקחת שנים?

2. נניח שמבצע חרבות ברזל יסתיים בקרוב ובית הדין יפרסם את פסק הדין כמה שנים אחר כך ויכריע שישראל אכן ביצעה רצח עם במהלך המבצע. מה תהיה המשמעות של ההחלטה מבחינת יחסי החוץ של ישראל, סכנת מעצר ומשפט לחיילים ופוליטיקאים וכדומה?

3. בית הדין השתמש במילה "plausible" כדי לתאר את האפשרות שישראל מבצעת רצח עם. לפי גוגל, הפירוש יכול להיות reasonable (סביר) או probable (קרוב לוודאי). אני מבקש להבין מה הפירוש של plausible בהקשר הספציפי של פסיקת בית הדין (להבנתי יש הבדל משמעותי בין שני הפירושים האפשריים).

4. בית הדין הוציא 6 צווים זמניים. האם ידוע באילו מהצעדים שבית הדין הורה לקיים ישראל נקטה ממילא עוד לפני תלונת דרא"פ? וגם, האם לאחר מתן 6 הצווים הזמניים ישראל נשמעת להוראת בית הדין?

תודה רבה, יודה אווזי • שיחה 21:01, 13 באפריל 2024 (IDT)

לגבי שאלה 2 - אתה מבלבל בין בית הדין הפלילי הבינלאומי - שהוא זה אשר מטיל סנקציות ופסקי דין על יחידים, לבין בית הדין לצדק שעוסק במדינות. ביתה דין לצדק בלי "שיניים" בתחום הפלילי בכלל והפלילי-אישי בפרט. כלומר, הוא לא יכול לצוות צו מעצר לאנשים כאלו ואחרים ממדינה מסויימת, זה לא התחום שלו, זה נתון לבית הדין הפלילי. שאגב, כידוע, ישראל לא מכירה בסמכותו ולא חלק מבית הדין הפלילי. ותן טלשיחה 15:25, 17 באפריל 2024 (IDT)
בעברית אין דבר כזה "מומחיםות".--‫2A00:A041:26E4:3E00:1DDB:3FA6:A417:270915:11, 18 באפריל 2024 (IDT)

עריכת קליפ וידאו

מצב טיפול: חדש


איזו תוכנה מומלצת לפעולות הבאות:

1) יש לי אוסף תמונות רצופות בפורמט png. אני רוצה להציג אותם עם קצב של 2 תמונות לשניה ושמור בתור קובץ וידאו.

2) יש לי שני קטעי אודיו שאני רוצה לחבר אחד אחרי השני לקובץ אחד, כשאני חותך בערך רבע מהסוף של השני.

3) אני רוצה לחבר כמה קטעי וידאו אחרי השני, לקובץ שהסאונד שלו יהיה קובץ ששמור לי במחשב.

איך לבצע את הפעולות הללו? איזו תוכנה תמליצו?

אני עושה את זה ב-shotcut (אנ').

יש שם כללי ל"פצצה מעופפת"?

מצב טיפול: חדש

טילים, רקטות, מזלטים חד פעמיים, רחפנים חמושים, טילי שיוט וכד'. יש היום מלא דברים מעופפים שנועדו להתפוצץ. האם יש שם כללי לכל הדברים הללו? משהו שנועד לעוף ואז לפגוע במטרה ולהתפוצץ? Corvus‏,(Nevermore)‏ 16:20, 16 באפריל 2024 (IDT)

ראש נפץ? (¯`gal´¯)שיחה 11:29, 17 באפריל 2024 (IDT)
שזה החלק שמתפוצץ, לא כל המנגנון שמניע אותו באוויר. (¯`gal´¯)שיחה 11:30, 17 באפריל 2024 (IDT)
חימוש אווירי ? Shannenשיחה 08:53, 18 באפריל 2024 (IDT)

הטיל עימאד

מצב טיפול: חדש

הדבר המפלצתי שנפל בים המלח, כמה כאלה ירו עלינו? ‏ La Nave🎗 12:21, 17 באפריל 2024 (IDT)

מגדל תהום

מצב טיפול: חדש


שלום. האם מישהו מכיר (כנראה משפה זרה או דת אחרת) את מקור הביטוי "מגדל תהום", כמו במשפט (שנאמר כלפי מלאכים) "אשביע אתכם במגדל תהום"?שמעתי שבגרמנית עתיקה פירושו "כלא". גם שמעתי שהוא מוזכר אצל הילדגרד מבינגן. מישהו יודע על כך משהו? תודה רבה א. ‫2A01:6502:A48A:78D0:95F3:D351:947C:C04207:10, 18 באפריל 2024 (IDT)

מוסלמים באירופה

מצב טיפול: חדש


למה מיליוני המהגרים והפליטים שברחו מאימת המשטרים האסלאמיים מפגינים נגד ישראל ולא נגד המשטרים שהתעללו בהם?--‫2A00:A041:26E4:3E00:1DDB:3FA6:A417:270915:10, 18 באפריל 2024 (IDT)

כי השנאה התהומית הטבועה בהם ל"בני הקופים והחזירים" מעבירה אותם על דעתם המצומצמת. (אגב, הביטוי הזה צונזר מהתרגומים העבריים לקוראן) ‫2A02:14F:1F4:7E75:2C4D:AC11:1399:3E617:23, 18 באפריל 2024 (IDT)
קהילות של מהגרים מוסלמים באירופה פעילות נגד המשטרים במדינות מהן ברחו, בעיקר איראן, סוריה וטורקיה. ועיקר הביקורת שלהם כלפי ישראל אינה נובעת מהקוראן אלא היא ביקורת כלפי יחסה לפלסטינים, ההרס הרב וריבוי ההרוגים במלחמת חרבות ברזל. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 15:28, 21 באפריל 2024 (IDT)
מה קשור חרבות ברזל?? כבר עשרות שנים הם שורפים דגלי ישראל וצווחים "מוות ליהודים". "ביקורת" עלק...
מתי ואיפה היו הפגנות נגד איראן, סוריה וטורקיה?--‫2A00:A041:26E4:3E00:A0DB:1D98:CC15:F37017:16, 21 באפריל 2024 (IDT)
גבי, האלמוני צודק כאן. בשאר אסד רצח במלחמת האזרחים בסוריה כחצי מיליון איש, כולל באמצעות נשק כימי - הרבה יותר אזרחים מאשר ישראל הרגה בכל המבצעים שלה ברצועת עזה מאז שנת 2000, וגם אז: רוב ההרוגים במבצעי צה"ל היו מחבלים ולא אזרחים תמימים, ואילו אסד הרג בעיקר אזרחים. זה מקרה ברור של סטנדרטים כפולים שנובע משנאה גזענית/דתית ליהודים. וזה עדיין לא משיב על שאלתו: אם לערבים כל כך רע בדיקטטורות הערביות והאסלאמיסטיות אז למה הם מנסים להפוך את המדינות אליהן היגרו לדיקטטורות ערביות אסלאמיסטיות. יש תשובה, אבל המערב הנאור מעדיף לא להודות בה משיקולי תקינות פוליטית ותרבות Woke. – ד"ר MathKnight (שיחה) 18:55, 21 באפריל 2024 (IDT)
הארגון National Council of Resistance of Iran (אנ') נאבק כבר שנים באירופה נגד שלטון האייתולות באיראן, בעיקר בצרפת. הקואליציה הלאומית הסורית של האופוזיציה והכוחות המהפכניים מפגינה נגד אסד בבריטניה, צרפת וארצות הברית. ארגוני אופוזיציה טורקים פעילים בעיקר בגרמניה. על כל אלה לא מדווחים בישראל כי זה לא מעניין את קהל הצופים. כן, יש מדי פעם הפגנות אנטישמיות של מוסלמים באירופה, אבל התגובה של האלמוני לעיל ממחישה עד כמה הן מוצגות בישראל בצורה לא פרופורציונלית. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 20:58, 21 באפריל 2024 (IDT)
מה היקף ההפגנות הנ"ל? יש לך קישורים?--‫2A00:A041:26E4:3E00:6947:439F:5D15:F6A623:41, 21 באפריל 2024 (IDT)
אין לו קישורים כי הוא מקשקש בקומקום מתוך אידאולוגיה. הפגנה שראיתי בלונדון מנתה עשרות אלפי אנשים שצרחו מוות לישראל.
איזו אידיאולוגיה?--‫2A00:A041:26E4:3E00:195A:2692:D8A5:272210:41, 22 באפריל 2024 (IDT)
ברור, יש הרבה הפגנות נגד ישראל, וקוראים בהן קריאות נגד ישראל ונגד יהודים. הן מתועדות ואף אחד לא טען שאין הפגנות כאלה. הטריגר להפגנות הוא בעיקר מבצעים צבאיים של ישראל נגד פלסטינים. כל זה לא סותר את העובדה שיש גם הפגנות נוספות נגד המשטרים באיראן, סוריה וטורקיה, וש"השנאה התהומית" היא המצאה של צבי יחזקאלי. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 11:00, 22 באפריל 2024 (IDT)

זוכי פרס אקו"ם

מצב טיפול: חדש

בעקבות הרחבת הערך דניאל סטבסקי, ניסיתי למצוא רשימה של זוכי פרס אקו"ם לאורך השנים. לפי הערך, הפרס החל את דרכו בשנת 1958 וניתן מדי שנה. עם זאת, בגוף הערך יש קישורים לרשימות זוכים רק החל משנת 1991 (שגם הן כבר לא תקינות). האם קיימת רשימה מסודרת של זוכים בפרס מאז 1958 (ספציפית מעניינים אותי הזוכים משנות השמונים)? מיכאל.צבאןשיחה • י"א בניסן ה'תשפ"ד • 22:45, 18 באפריל 2024 (IDT)

תנ"ך נוצרי סורי (פשיטתא)

האם החומש בו מכיל הבדלים מחומש אחר כמו מסורה\שומרוני\מגילות ים המלח\שבעים?

תודה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

מן הסתם, כן, כי יש הבדלים בין הנוסחים שהזכרת. הערך פשיטתא מתייחס לכך, אך לא במפורש לחומש. Tzafrirשיחה 11:22, 19 באפריל 2024 (IDT)
אני לא מדבר על הבדלי תרגום מינוריים אלא על הבדלים ממשיים כמו משפטים חסרים או מוספים. פסקאות חסרות או מוספות וכדומה. אם יש דבר כזה אפשר דוגמה לזה? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
על פי הוויקי הגרמנית אין הבדלים ממשיים
תודה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

צפון אירופה

מצב טיפול: חדש


האם יש סיבה לכך שכל מדינות צפון אירופה, למעט רוסיה, הן המובילות בעולם הן מבחינת זכויות אדם והן מבחינת טוהר המידות, או שזאת מקריות?
מה הסיבה לכך שרוסיה חורגת מאד לרעה ביחס לשכנותיה ממערב?--‫2A00:A041:26E4:3E00:A0DB:1D98:CC15:F37014:27, 21 באפריל 2024 (IDT)

על אף הקרבה הגאוגרפית, יש הבדלים מאד גדולים בין רוסיה לבין מדינות צפון אירופה:
  • במדינות צפון אירופה יש מסורת רבת שנים של דמוקרטיה, חופש ביטוי, בחירות חופשיות והוגנות ושלטון החוק. ברוסיה הונהג במשך שנים רבות משטר אוטוקרטי שהגביל את זכויות האדם.
  • במדינות צפון אירופה הכלכלה מפותחת והתוצר הגולמי גבוה, בעוד שברוסיה יש כלכלה צולעת, שחיתות, אי-יציבות ובירוקרטיה סובייטית.
  • במדינות צפון אירופה קיימות מערכות חינוך, בריאות ורווחה המעניקות לאזרחיהן שירות ברמה גבוהה. רוסיה מנסה להיות מדינת רווחה, אבל מחוץ לערים המרכזיות לא מצליחה לתת שירות ברמה נאותה.
  • תושבי מדינות צפון אירופה חשים מחויבות חברתית, חמלה, אמון וסולידריות זה כלפי זה, בעוד שברוסיה יש אי-שוויון כלכלי וחברתי ומתיחויות אתניות.
כל אלה גורמים לכך שמדינות צפון אירופה הן המובילות בעולם מבחינת זכויות אדם ורווחה, בניגוד לרוסיה שכנתם ממזרח. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 15:09, 21 באפריל 2024 (IDT)
וכהערת אגב, רוסיה היא הרבה יותר מדינה אסיאתית מאשר מדינה צפון אירופית. אליבאבאשיחה 14:29, 22 באפריל 2024 (IDT)
מה "אסיאתי" ברוסיה? היא מדינה אירופית לכל דבר מבחינת השפה, הדת, התרבות, ההיסטוריה וכן הלאה, שבמקרה התפשטה גם על שטח עצום באסיה. Reuvenyשיחה 19:06, 22 באפריל 2024 (IDT)
זה בדיוק העניין. כמו שראובני ציין בצדק רב, התרבות הרוסית היא אירופאית לחלוטין מכל בחינה אפשרית- שפה, דת, אדריכלות, מטבח. אבל משום מה, כשזה מגיע לנושאים כמו שחיתות, אלימות, זכויות אדם וכיו"ב- משום מה הרוסים באמת מתנהגים כמו שכניהם האסייתיים...--‫2A00:A041:26E4:3E00:7534:42B7:FBBD:4C4C11:43, 23 באפריל 2024 (IDT)
ממש... רוסיה היא מדינה אירופאית בערך כמו שמונגוליה היא מדינה אירופאית.
תראו את השטחים הצבעוניים, את קבלת אורחים, את סגנון הבניה של מגדלים וכנסיות, את המראה החיצוני המלוכסן של תושבי מוסקבה ופיטר (ראו ויקטור צוי, סרגיי שויגו, צ'רננקו - סתם דוגמאות מוכרות). בכמה מדינות אירופאיות היו לך 6% מוסלמים ו-1% בודהיסטים? מדינה בה 30% מהאוכלוסייה הם מיעוטים. מדינה אירופאית שבה אף אחד לא יופתע לראות פוסטרים עם כיתוב "הידד לנשיא!". התרבות הרוסית יותר דומה לצפון קוריאנית מאשר נגיד לגרמנית. ‫2A10:8012:13:9176:6842:D6C3:F7D:9E7415:15, 23 באפריל 2024 (IDT)
בצרפת יש 15% מוסלמים, חלקם צרפתים לכל דבר- דור שלישי ורביעי וחמישי בצרפת ולא יודעים אף שפה חוץ מצרפתית. זה הופך את צרפת לתרבות אסייתית/אפריקנית?
באשר לפולחן האישיות שהזכרת- זה לא תלוי תרבות אלא תלוי משטר. להזכירך, בעבר הלא רחוק היו משטרים עם פולחן אישיות בגרמניה ובאיטליה; ואני מכיר אפילו מדינה דמוקרטית אחת במזרח התיכון, שמתקיים בה פולחן אישיות קיצוני סביב המנהיג, למרות שהוא נבחר בצורה דמוקרטית...--‫2A00:A041:26E4:3E00:309F:799E:399B:5DE809:22, 24 באפריל 2024 (IDT)

פילוסופים ששוללים לגמרי את מושג זכויות אדם

האם יש פילוסופים ששוללים לגמרי את מושג זכויות אדם לא ממקום דתי אלא ממקום פילוסופי?

תודה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

פרופסור יובל נח הררי למשל, אומר שזכויות אדם, בדומה לכל אידיאולוגיה אחרת בהיסטוריה, זאת המצאה אנושית שקיימת רק בדמיון המשותף של בני האדם, ושתפסיק להתקיים במידה ובני האדם יפסיקו לדמיין שהיא קיימת.
האם הקומוניזם והנאציזם הם דתות בעיניך? אם לא, אז מן הסתם שתי תפיסות "חילוניות" אלה שוללים זכויות אדם...--‫2A00:A041:26E4:3E00:A0DB:1D98:CC15:F37014:50, 21 באפריל 2024 (IDT)
בוודאי, יש יש פילוסופים ששוללים לגמרי את מושג זכויות אדם. תקרא בבקשה על אלסדייר מקינטאייר, ג'ון גריי, ליאו שטראוס, קרל שמיט, מישל פוקו, סלבוי ז'יז'ק, ז'אן בודריאר וג'ורג'ו אגמבן. הם שללו את מושג זכויות האדם ממגוון סיבות, בעיקר פילוסופיות. למשל, מישל פוקו היה סבור שזכויות האדם משמרות את יחסי הכוח בחברה ואת כוחם של מוסדות חברתיים ולכן שלל אותם. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 15:17, 21 באפריל 2024 (IDT)
חיפוש עם הביטוי זכו אשר מקבץ בתוכו את הביטויים זכות וזכויות לא מניב שום הסבר באף אחד מן הערכים אליהם הפנת אם ומדוע אותם פילוסופים שוללים לגמרי את מושג זכויות אדם. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
משתמש:Gabi_S.2A10:8012:7:97C7:B98D:DEAF:E383:119412:05, 25 באפריל 2024 (IDT)
למרבה הצער ויקיפדיה שוטחת בקצרה בלבד את תפיסתם הפילוסופית של כל אחד מהאישים שנזכרו לעיל (בערך של ג'ורג'ו אגמבן יש בערך 12 שורות). כדי להכיר טוב יותר את תפיסותיהם תצטרך לחפש ספרים שלהם או לקרוא עליהם באתרי אינטרנט באנגלית. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 12:30, 25 באפריל 2024 (IDT)
מי שרוצה לענות תשובה תמציתית, דוגמאתית עם מראי מקום ומועילה מוזמן להגיב כאן. גם דוגמה אחת תספיק. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

המסע הרגלי הארוך ביותר בהיסטוריה

מהו המסע הרגלי הארוך ביותר בהיסטוריה? האם זה הכיבושים המונגוליים? מהי הנקודה הרחוקה ביותר שהמונגולים הגיעו אליה וכמה זמן זה לקח להם?--‫2A00:A041:26E4:3E00:195A:2692:D8A5:272210:39, 22 באפריל 2024 (IDT)

למה הכוונה במסע רגלי? המונגולים היו בעיקרם פרשים. ומסעות כיבושיהם השתרעו על פני עשרות שנים. Tzafrirשיחה 10:53, 22 באפריל 2024 (IDT)
תודה צפריר.--‫2A00:A041:26E4:3E00:8DC2:88D6:C506:1DF314:05, 22 באפריל 2024 (IDT)
מתמודד רציני לכתר הוא המסע הארוך. אליבאבאשיחה 14:30, 22 באפריל 2024 (IDT)
גם מסעו של אלכסנדר הגדול מיוון למרכז אסיה מתחרה על התואר. Danny Gershoniשיחה 15:33, 24 באפריל 2024 (IDT)

אם אדם לא עומד בתנאי המשכנתא

נניח מישהו נכנס לחובות, מפוטר ולא מוצא פרנסה מספר חודשים. הוא לא יכול לשלם משכנתא. אז בא אליו כונס נכסים ופשוט מעיף אותו מהדירה? פשוט משטרה מוציאים אותו בכוח מהבית והופך להומלס?

למה הומלס? מישהו יעזור לו
בשלב ראשון סביר שהבנק ינסה להגיע עם אותו אדם להסדר חוב, פריסת התשלומים למשך זמן ארוך יותר (תמורת ריבית גבוהה יותר כמובן) וכדומה. ניתן גם לדון על קבלת "גרייס" מסויים של דחיה בתשלומי המשכנתא, שוב - תמורת ריבית גבוהה יותר. אם כלו כל הקיצין אז הבנק יממש את הנכס הממושכן - משמע יוציא את הדירה למכירה לכיסוי יתרת החוב ואותו אדם יהיה חסר בית. במשכנתא מראש הבית אינו שלך, הוא של הבנק עד תום תשלומי המשכנתא. אליבאבאשיחה 18:21, 23 באפריל 2024 (IDT)
@אליבאבא – לגבי "במשכנתא מראש הבית אינו שלך..." – זה לא נכון. משכון נכס לא משנה בעלות. חזרתישיחה 00:22, 25 באפריל 2024 (IDT)
טכנית אתה צודק, אבל הבנק מחזיק ביכולת לחלט את הנכס אם לא תעמוד בתשלומים, אז הוא די בעל הבית... ~~~ אליבאבאשיחה 01:14, 25 באפריל 2024 (IDT)
@אליבאבא: זה בסבירות גבוהה יגיע לערכאות, שלא נוטים לפנות אנשים לרחוב; יש פתרונות אחרים – כגון מכירת הנכס בשוק והשארת החייב לתקופה מסוימת כשוכר (תמורת המכירה בניכוי החוב מועברת לשוכר). יש לזכור שסביר שהחוב נמוך משווי הנכס. חזרתישיחה 11:33, 25 באפריל 2024 (IDT)

מלחמת חרבות ברזל בתרבות

מצב טיפול: חדש


לא יודע איפה להציע, אבל יש ערך על המוזיקה במלחמה. למה לא על תרבות? למשל על מחוות שעשו לישראל בתחילת המלחמה, כמו עם מגדל אייפל, או האזכור של 7 באוקטובר (בהקשר לקמפוסים בארה״ב) ב״חוק וסדר״? (¯`gal´¯)שיחה 12:43, 24 באפריל 2024 (IDT)

אוניברסיטאות לא מיועדות ללימודים?

מצב טיפול: חדש


הרי ידוע לכל שלימודים באוניברסיטה הם מאד קשים וגוזלים את רוב זמנם של הסטודנטים. מאיפה לכ"כ הרבה סטודנטים יש כ"כ הרבה זמן וכוח להפגין כל יום וכל היום?? הם לא אמורים ללמוד מתישהו? ולמה האוניברסיטאות מאפשרות את הקרקס הזה?--‫2A00:A041:26E4:3E00:D5F3:757A:ABC9:2E7C15:02, 24 באפריל 2024 (IDT)

לפי הסקר הזה סטודנטים מקצים ללימודים בממוצע 2-3 שעות ביום כך שיש להם זמן פנוי למכביר. חוץ מזה לדעתי יש לך הנחה שאולי היא שגויה שכל המפגינים הם אכן סטודנטים ולא טרמפיסטים. לגבי השאלה "למה האוניברסיטאות מאפשרות את הקרקס הזה?" אז זה קשור לעקרונות דמוקרטיים (כמו חופש הביטוי) המוטמעים עמוק מאוד באמריקאים (ולצערי לא מספיק בישראל) Danny Gershoniשיחה 15:26, 24 באפריל 2024 (IDT)
תהיה בטוח שאלה לא סטודנטים להנדסה. TheStrikerשיחה 16:25, 24 באפריל 2024 (IDT)
טוב, קיבלתי סוף סוף תשובה איך מי שהיו סטודנטים באותו זמן הצליחו לפתח בזמנם הפנוי פרויקטים כ״כ מורכבים, כמו C, לינוקס ו-LLVM. (¯`gal´¯)שיחה 16:40, 24 באפריל 2024 (IDT)
אם כי חלק אינם אמריקאים, כמו לינוס. (¯`gal´¯)שיחה 16:41, 24 באפריל 2024 (IDT)
מעניין מה לומד סטודנט אם הוא משקיע שעתיים-שלוש ליום בלימודים... נשמע כמו קייטנה ביחס לשנות התואר הראשון שלי, בהם לעתים השקעתי כ-16 שעות להיום בלימודים בימי השיא. אבל בכל אופן, אני חושב שאם אותם הסטודנטים המפגינים משקיעים כשעתיים לשבוע להפגנות ויש מספיק סטודנטים לעשות "משמרות" אז אפשר לארגן הפגנה יחסית קבועה.
ולגבי חופש הביטוי: בשוויץ אירגון סטודנטים קומוניסטים פרסם את החרטה הזאת (לא הצלחתי לא לצחוק כשקראתי) לאחר שהאוניברסיטאות של ציריך אסרו לקיים הפגנות בשטחן וקראו אף למשטרה למנוע את האירוע. Corvus‏,(Nevermore)‏ 17:07, 24 באפריל 2024 (IDT)
יש שוני מהותי בין הלימודים האקדמיים בישראל ללימודים בארה"ב. רוב התארים הראשונים בישראל אורכם 6 סמסטרים המתפרשים על פני 3 שנים, וסה"כ כ-120 נקודות זכות (נק"ז) (כלומר כ-20 שעות לימוד שבועיות במשך שישה סמסטרים). בארה"ב, רוב התארים הראשונים ארכם 8 סמסטרים המתפרשים על פני 4 שנים, וסה"כ 120 נק"ז (וגם שם תארים כמו הנדסה ארוכים יותר) (כלומר כ-15 שעות לימוד שבועיות במשך שמונה סמסטרים). בנוסף לכך, ישנם לא מעט תלמידים המשלימים חלק מנק"ז כבר בתיכון (ראה באנגלית: (אנ')) מה שמוריד מהעומס שלהם. אז כן, יש להם הרבה יותר זמן חופשי מסטודנטים בישראל...

למה אמריקה כל כך שמאלנית היום?

אני מנוסה באנגלית אמריקנית כבר מן הילדות אבל בעיקר ממשחקי מחשב, טלוויזיה, קולנוע, ספרים, אינטרנט וכדומה ואף פעם לא גרתי בארצות הברית או הייתי בה תייר וגם פגשתי יותר דוברי אנגלית לא אמריקנים מאשר אמריקנים בישראל ובעולם ולכן אני לא ממש מכיר מקרוב מה קורה בארה"ב.

אז מה שאני רוצה לשאול כאן אנשים שמבינים בהלך הרוח ברחוב האמריקני ובבתים של אמריקנים יותר טוב ממני זה מה בעצם קורה בארה"ב? למה היא כל כך שמאלנית היום מאז 2010 בערך? אני לא חושב שהיא הייתה כל כך שמאלנית בשנת 2005 נניח או בשנת 1994 (ימי הזוהר של ביל קלינטון), או בשנות ה-70 או לפניכן. אני לא חושב שרוב האמריקנים היו אי פעם שמאלנים כמו היום. יש שם ממש הרדקור שמאלנים ברמות קשות ביותר. כבר רצה בדיחה ברשת שהסינים והרוסים מסתלבטים על כל ה woke madness. האם המקור הוא משטר אובאמה? התקרבנות האסלאומופוביה? מגפת אופיאטים? פופוליזם מגדרי? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי ‌ 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

יש כאן הכללה של „האמריקאים״. כמוכן, יש כאן פישוט יתר של המושג „שמאלנים״. Tzafrirשיחה 16:12, 25 באפריל 2024 (IDT)
אמריקה היא מקום עצום ומגוון. הנושאים המרכזיים שמטרידים את הפוליטיקה האמריקאית אינם חדשים ומהווים נושא לפולמוס כבר עשורים, ללא הכרעה ברורה לפה או לשם. אם הכוונה לטרללת ה-woke, או לביטויים היותר שפויים של הוגנות מגדרית וזכויות מיעוטים, בהחלט יש תנועה לכיוון הזה אבל גם תנועת-נגד חזקה מאוד במקביל. אני לא חושב שאמריקה בכללותה נונטה יותר לכיוון כזה או אחר בשנים האחרונות. Reuvenyשיחה 17:04, 25 באפריל 2024 (IDT)
אמריקה פשוט מתפצלת לשתי תנועות קיצוניות ששונאות אחת את השניה: הפרוגרסיבים והטראמפיסטים. ויש את אלו שבאמצע שמנסים לא להגרר אחרי הטרללת ס.ג'יבלי - שיחה - הצטרפו למיזם סין 17:14, 25 באפריל 2024 (IDT)
בנוסף קיימת השתלטות של תנועת הWOKE על מוסדות חינוך השכלה גבוהה ובירוקרטיה בכל רחבי ארה"ב קלאוזביץשיחה 00:14, 26 באפריל 2024 (IDT)
תלוי לאיזה מדינה בתוך ארצות הברית, אי אפשר להגיד שכולם בשמאל. דהן - שיחה 13:29, 26 באפריל 2024 (IDT)
אולי פעם לא, אבל היום זה גם בטקסס קנטאקי פלורידה וכו' וכו' קלאוזביץשיחה 14:06, 26 באפריל 2024 (IDT)
המערכת הפוליטית בארצות הברית מחולקת בערך לפי אותם קווים מאז סביבות שנות השישים של המאה העשרים, אז עברו סופית הדמוקרטים הדרומיים מתנגדי שוויון הזכויות לתמוך במפלגה הרפובליקנית. מאז באופן כללי המפלגה הדמוקרטית נתמכת יותר באזורים עירוניים והרפובליקנית: באזורים כפריים ופרבריים (וזה אפיון מאוד כללי). בבחירות לפי מדינות אין כמעט מדינות שבהן יש למפלגה אחת רוב שגדול משני שליש מהבוחרים. גם בניו יורק וקליפורניה יש עורף כפרי עם תמיכה רפובליקנית וגם בטקסס יש ערים גדולות (ובפרט: ערי אוניברסיטה) עם תמיכה דמוקרטית.
לדוגמה, הזכרת את קנטקי, שהיא (מאז שנות השישים) מדינה רפובליקנית מובהקת. תוצאות הבחירות הנשיאותיות במדינה זו: מאז 1912 (מערכת בחירות חריגה), התוצאה הכי פחות שוויונית הייתה 64% לדמוקרטים בשנת 1964. בשלוש מערכות הבחירות האחרונות הרפובליקנים השיגו תוצאות שמתקרבות לכך. אבל שוב: עדיין לא שני שלישים.
אפשר לראות כמה מפות מהבחירות לנשיאות בשנת 2020. יש שם כמה מפות שמדגימות את התוצאות לפי מחוזות בחירה (counties). לפי המפה הפשוטה רואים שהשטח האדום (רפובליקני) גדול בהרבה. זה בגלל שבאופן כללי הרפובליקנים זוכים יותר במחוזות עם יותר שטח ופחות אוכלוסיה. מפה אחרת מעוותות את השטח לפי כמות האוכלוסיה במחוז הבחירה, ואז השטח נראה שווה יותר. Tzafrirשיחה 17:20, 26 באפריל 2024 (IDT)

עזרה בכתבה למנויים

מצב טיפול: חדש

מישהו יכול לשלוח לי את התוכן של הכתבה הזאת: https://www.haaretz.co.il/literature/study/2023-02-23/ty-article-magazine/.premium/00000186-7856-de71-a1af-fa7fa1d60000#commentsSection(זה בשביל לכתוב ערך)

קבל.י חכה במקום דג. ויקיפדיה:בוקמרקלטים#בוקמרקלט_Wikipedia_Library מרווין האנדרואיד הפראנואידשיחה 14:52, 26 באפריל 2024 (IDT)